Jedz słodycze na zdrowie!

04-12-2015 | Posted by Maria

Czekolada, batony i inne słodkości – kto z nas ich nie lubi? Niestety większość słodyczy dostępnych w sklepach to bomby kaloryczne, w dodatku ubogie w wartości odżywcze i pełne niezdrowych składników. Patrząc na działy ze słodyczami w supermarketach można zadać sobie stare jak świat pytanie: czy naprawdę wszystko co słodkie i pyszne, musi być tuczące i niezdrowe?

Odpowiedź brzmi: nie! Istnieją słodycze, które nie tylko mają cudowny smak, ale są też zdrowe i bogate w wartościowe składniki odżywcze. Ekologiczne czekolady, surowe batony i naturalne słodycze, to przekąski, po które zawsze warto sięgać. Skąd jednak wiedzieć, które słodkości są dobre dla naszego zdrowia? Po prostu wystarczy spojrzeć na etykietę i przeczytać ich skład.

Skąd się bierze słodki smak?

Koniecznie sprawdzaj, czym słodzone są Twoje ulubione przekąski. Cukier i syrop glukozowo – fruktozowy sprzyjają tyciu i posiadają wysoki indeks glikemiczny. Ich długotrwałe spożywanie w dużych ilościach może doprowadzić do cukrzycy typu drugiego. Zamiast produktów słodzonych zwykłym cukrem wybierz te, które zawierają cukier trzcinowy, są słodzone stewią lub w ogóle nie posiadają dodatku cukru. Szybko zobaczysz, że nie ustępują one w smaku zwykłym słodyczom, a przy tym działają korzystnie na Twoje zdrowie! Surowe czekolady są bogate w naturalne kakao i stanowią doskonałe źródło magnezu, mikro, makroelementów oraz antyoksydantów. Dobrym wyborem będą też surowe batony, które swój smak zawdzięczają wyłącznie naturalnym składnikom i nie zawierają dodatków cukru.

Mleko w proszku - brzmi niewinnie?

Słodycze często zawierają mleko w proszku. Pozornie jest to zupełnie zwyczajny dodatek. Niestety mleko w proszku, podobnie jak inne wysuszone produkty, np. jaja, może zawierać oksysterole. Oksysterole są utlenionymi pochodnymi cholesterolu i mogą być toksyczne dla naszego organizmu. Ich spożycie jest w tej chwili badane przez naukowców pod kątem wpływu na powstawanie miażdżycy i nowotworów. Naturalne słodycze nie posiadają dodatku mleka w proszku, ani jaj. Zawierają tylko ekologiczne produkty roślinne. Dzięki temu są nie tylko zdrowe, ale też odpowiednie dla wegan.

Wanilia czy wanilina?

Kochasz domowe słodkości i wypieki? Na pewno znasz zatem aromatyczny cukier o zapachu wanilii. Czy jesteś jednak pewna, że małe saszetki, które kupujesz w sklepach to cukier waniliowy? Przeczytaj uważnie nazwę! Oferowany w supermarketach produkt to przeważnie cukier WANILINOWY, a nie waniliowy. Podobna nazwa niestety jest bardzo myląca dla nas, konsumentów. Wanilina to nie wanilia. Wanilina jest syntetycznie otrzymywanym związkiem. To surowiec popularnie występujący w produktach cukierniczych produkowanych na masową skalę. Jeśli jednak zależy Ci na prawdziwym aromacie autentycznej, naturalnej wanilii, stosuj prawdziwy cukier waniliowy.

Niesławny gluten

Dieta bezglutenowa robi się ostatnio bardzo popularna. Ma wielu zwolenników i wielu przeciwników, którzy uważają ją za kolejną modę. Fakt jednak pozostaje faktem – istnieją osoby, które nie tolerują glutenu. Jeśli należysz do tej grupy, wcale nie musisz rezygnować z ciasteczek i innych tego typu przekąsek. Można nabyć zdrowe, ekologiczne, bezglutenowe słodycze. Istnieją nawet ciastka bez zawartości glutenu. Przeważnie są to produkty ekologiczne lub bio, zawierające cenne, naturalne składniki. Do wypieku takich ciastek stosuje się zamiast mąki pszennej mąkę kukurydzianą lub ryżową. Dzięki dodatkowi aromatycznych przypraw, miodu lub naturalnego cukru trzcinowego, takie słodycze nie tylko nie ustępują w smaku tradycyjnym słodyczom, lecz nierzadko mają o wiele bogatszy smak.

Margaryna i masło roślinne, czyli…

Utwardzone oleje roślinne są często wykorzystywane do produkcji słodyczy, ze względu na łatwość stosowania w przemyśle spożywczym. Są one bowiem trwałe i łatwo je magazynować. Niestety ich nadmierne spożywanie może prowadzić do cukrzycy, miażdżycy, a przede wszystkim do otyłości. Utwardzone oleje roślinne to na przykład margaryny lub masła roślinne. To także składniki wielu produktów, które kupujemy w sklepach. Warto zatem zawsze sprawdzać etykiety pod kątem ich obecności. Na pewno z łatwością znajdziemy je w chipsach , herbatnikach, paluszkach i innych tego typu przekąskach. Dlatego zamiast zajadać się zwykłymi ziemniaczanymi chipsami, lepiej jest zdecydować się na pyszne chipsy owocowe.