5 pomysłów na zdrowe frytki

24-07-2015 | Posted by Natalia

Frytki są ulubionym przysmakiem wielu osób. Mimo że nie należą do zdrowych i niskokalorycznych potraw, często nie możemy ich sobie odmówić. Jeśli jednak chcesz się zdrowo odżywiać, wcale nie musisz z nich rezygnować. Wypróbuj tych 5 pomysłów na mniej kaloryczne, ale równie pyszne frytki z różnych warzyw.

Aby przygotować warzywne frytki, wystarczy pokroić wybrane warzywa na cieknie paseczki, wymieszać je z olejem rzepakowym i ulubionymi przyprawami (pieprz, sól, papryka słodka i ostra, curry, kurkuma, oregano itd.), a następnie ułożyć na blasze wyścielonej papierem do pieczenia i piec w temperaturze 180 stopni, aż frytki się zarumienią. A jakie warzywa można wypróbować w tej wersji? Dodanie przyraw pochodzenia ekologicznego sprawi, że frytki będą jeszcze zdrowsze!

1. Frytki z dyni

Dynia jest niskokaloryczna (ma tylko 28 kalorii w 100 g), bogata w witaminy i minerały (np. cynk, potas, beta-karoten, wapń, fosfor, witaminy z grupy B). Pomaga w odchudzaniu i regulowaniu ciśnienia krwi, odkwasza organizm, a także poprawia odporność. Najlepiej smakują frytki z dyni piżmowej lub hokkaido.

2. Frytki z marchewki

To popularne warzywo jest dostępne przez cały rok, dzięki czemu możesz zrobić marchewkowe frytki, kiedy tylko będziesz mieć na to ochotę. A dlaczego warto to zrobić? Bo marchewka zawiera dużo przeciwutlenaczy, cennych witamin i minerałów, poprawia odporność, korzystnie wpływa na wygląd skóry oraz wzrok, pomaga zapobiegać chorobom serca i obniżać poziom cholesterolu.

3. Frytki z selera

Wiele osób nie lubi smaku tego warzywa, ale po upieczeniu smakuje ono inaczej, dlatego warto spróbować selerowych frytek. Przyspiesza on metabolizm oraz detoksykację organizmu, ułatwia odchudzanie, a także dostarcza cennych składników odżywczych. A 100 g tego warzywa ma zaledwie 7 kalorii! Dodatkowo pomaga też pozbyć się nadciśnienia czy bólu stawów. A w starożytnym Rzymie był polecany mężczyznom jako afrodyzjak.

4. Frytki z batatów

Te słodkie ziemniaki stają się w naszym kraju coraz popularniejsze. I bardzo dobrze, bo skrywają w sobie całą moc składników odzywczych. Są źródłem poprawiającej wzrok luteiny, zmniejszają ryzyko chorób serca, a także poprawiają pamieć. Mają również niższy indeks glikemiczny od tradycyjnych ziemniaków, dlatego są polecane diabetykom oraz osobom dbającym o linię.

5. Frytki z pietruszki

Pietruszka to kolejne warzywo, które nie wszystkim smakuje. Podobnie jak seler zmienia jednak swój smak po upieczeniu, dlatego warto spróbować takich frytek. Pomogą one oczyścić ciało z toksyn, pozbyć się wzdęć, zapalenia pęcherza czy dolegliwości reumatycznych.

W piekarniku możesz upiec również ziemniaki, kiedy najdzie Cię ochota na tradycyjną wersję frytek. Będą one zdrowsze i mniej kaloryczne niż te smażone na głębokim tłuszczu. Ale jednocześnie zachowają swój wyśmienity smak. Smacznego! :)

News Tags