Zdrowa dieta kobiety dojrzałej

Zdrowa dieta kobiety dojrzałej

08-04-2014 | Posted by Paulina

    Słysząc słowo dieta kojarzymy to ze szczególnym sposobem żywienia w trakcie odchudzania lub choroby. Wiele osób zapomina, że dieta to nic innego, jak tylko określony sposób komponowania jadłospisu, przede wszystkim dla ludzi zdrowych. Dotyczy to również, kobiet w okresie menopauzy.

Nieco mniej kalorii dziennie

     Zalecenia dietetyczne dla kobiety w tym okresie dotyczą m.in. odpowiedniego zbilansowania jadłospisu (obniżeniu dziennej wartości kalorycznej) przy jednoczesnej podaży niezbędnych składników odżywczych.

Więcej wapnia i witaminy D3

     Kobiety w tym okresie nie powinny zapominać o własnym układzie kostnym, dlatego w naszej diecie musimy zadbać o właściwą podaż wapnia oraz fosforu (w stosunku 1:1). Dieta powinna być bogata w mleko i jego przetwory, jaja, produkty zbożowe, orzechy, warzywa strączkowe (w tym soja) i warzywa zielone (kapusta, szpinak, brukselka, natka pietruszki). Taki sposób odżywiania wzmacnia kości i chroni organizm przed osteoporozą - chorobą, na którą wyjątkowo często zapadają kobiety w okresie pomenopauzalnym. Istotną rolę pełni również witamina D3, która wytwarzana jest w skórze pod wpływem słońca. Jej źródłem są również jaja oraz tłuste ryby (mała ilość w porównaniu z tą jaka syntetyzowana jest w skórze).

Ostatnie badania wykazały, że w naszym klimacie niezbędna jest suplementacja witaminy D3. Kobiety powinny pamiętać o tym, że aby witamina D mogła być przekształcona w organizmie w formę aktywną potrzebne są takie pierwiastki jak: potas, mangan, cynk, miedź oraz witamina C i K. Kluczową rolę odgrywa również białko i laktoza, biorące udział w transporcie wapnia (wchłanianiu z przewodu pokarmowego). 

    Warto podkreślić, że witamina D3 wpływa korzystnie na funkcje mięśni szkieletowych (odpowiednia koordynacja ruchów, mniejsza częstość upadków), poprawia odporność i wpływa na kondycję i stan naszych zębów.

Mniej używek: kawy, mocnej herbaty, alkoholu

       Kobiety, w okresie menopauzy, powinny unikać dużych ilości soli, kawy oraz czarnej herbaty, których nadmiar powoduje nadmierne usuwanie wapnia wraz z moczem. Alkohol natomiast sprzyja częstszemu występowaniu „uderzeń gorąca”.

Dobroczynne kwasy tłuszczowe nienasycone

       Zmniejszenie poziomu cholesterolu HDL (dobry cholesterol) wywołane spadkiem produkcji estrogenów należy poprawić za pomocą właściwie dobranej diety, bogatej w świeże warzywa, owoce, morskie ryby i oleje roślinne, a pozbawionej nasyconych kwasów tłuszczowych i cholesterolu. Szczególnie należy ograniczyć spożycie tłuszczów zwierzęcych oraz słodyczy.
       Istnieją badania potwierdzające korzystne antynowotworowe działanie nienasyconych kwasów tłuszczowych w diecie kobiet w okresie menopauzy. Dobrym źródłem tych kwasów jest olej rzepakowy.

Witaminy i minerały dobre dla skóry

       Dietę kobiet dojrzałych warto również wzbogacić o witaminę A, cynk i selen, które wpływają korzystnie na stan skóry, włosów i paznokci. Zaleca się także suplementację witamin C i E, które należą do dobrych antyoksydantów.

 Czym są fitoestrogeny?

       Również istotną zmianą w żywieniu kobiet w okresie menopauzy jest konieczność zwiększenia podaży produktów roślinnych bogatych w fitoestrogeny, których głównym źródłem są soja oraz siemię lniane, otręby pszenne, jagody czy jabłka. Fitoestrogeny inaczej nazywane estrogenami pochodzenia roślinnego, oprócz łagodzenia objawów menopauzy wykazują działanie antynowotworowe, antywirusowe, bakteriobójcze i przeciwzapalne oraz antymiażdżycowe, a ich spożycie jest całkowicie bezpieczne.
       Istotnym w tym czasie dla kobiet jest to, aby zachować zdrowe nawyki żywieniowe i jednocześnie pamiętać o regularnych ćwiczeniach oraz unikać alkoholu i innych używek. Odpowiedni wysiłek fizyczny połączony z dobrze skomponowaną dietą pozwala kobietom zachować młodość i dłużej cieszyć się zgrabną sylwetką oraz zdrowym stylem życia.

 

Polecamy: 

Mena Gold

Najlepszy suplement diety w okresie menopauzy

Zamów teraz >>


Cellaktiv Q10 50 mg

Chroni serce i naczynia krwionośne

Zamów teraz >>

    

News Tags