Dlaczego Twój metabolizm jest zbyt wolny?

29-05-2015 | Posted by Natalia

Każdy z nas na pewno słyszał chociaż raz, że wszystko, co należy zrobić, aby przyspieszyć przemianę materii, to zbudowanie masy mięśniowej, picie dużej ilości wody i zmiana trybu życia z siedzącego na aktywny. W rzeczywistości jednak na nasz metabolizm wpływa wiele innych czynników. Twoja przemiana materii nie przyspieszy, jeśli nie wyeliminujesz tych złych nawyków:

1. Zjadanie zbyt małej ilości białka

Mięśnie są niezbędne do prawidłowej pracy Twojego metabolizmu. Dlatego musisz dostarczać swojemu organizmowi odpowiednią ilość białka, które je buduje. Badania naukowe pokazały, że kobiety, które jedzą od 3 do 7 porcji białka dziennie, szybciej spalają tłuszcz i szybciej wzmacniają mięśnie niż kobiety, które wystrzegają się wysokobiałkowych posiłków.

2. Spanie w ciepłych pomieszczeniach

Twoje ciało działa jak termostat, który ogrzewa Cię, gdy organizm potrzebuje więcej ciepła. Dlatego gdy śpisz w chłodniejszych temperaturach, Twój organizm musi wydzielić więcej ciepła, aby Cię ogrzać. Sprawia to, że zaczyna spalać więcej energii i kalorii, co skutkuje przyspieszona przemianą materii nawet wtedy, gdy odpoczywasz.

3. Dieta bez węglowodanów

Chociaż wiele osób obawia się, że od nich przytyje, węglowodany są potrzebne w naszej diecie. Podczas ćwiczeń Twoje mięsnie potrzebują glikogenu, który znajduje się w zjadanych węglowodanach. Gdy Ci ich brakuje, stężenie glikogenu robi się zbyt niskie, a Ty nie masz energii, odczuwasz senność, zmęczenie i podenerwowanie. W rezultacie spalasz mniej kalorii, a Twój metabolizm zwalnia. Nie rezygnuj więc całkowicie z węglowodanów. Wybieraj te złożone: zawarte w płatkach owsianych, brązowym ryżu lub kaszach.

4. Unikanie treningów siłowych

Ćwiczenia siłowe wymagają od Twojego ciała więcej energii. Najlepiej, jeśli wykonujesz je dokładnie i powoli. Im dłuższy jest ruch, tym więcej wysiłku od Ciebie wymaga, a co za tym idzie: pobiera więcej energii z Twojego organizmu. Badania pokazały, że osoby, które dodały do swojego treningu elementy ćwiczeń siłowych, już po zaledwie ośmiu tygodniach zaobserwowały znaczne przyspieszenie swojego metabolizmu.

5. Jedzenie niskokalorycznych przekąsek

Niech nie zwiedzie Cię niska kaloryczność niektórych przekąsek. W rzeczywistości zawierają one ukryte cukry i nie posiadają wystarczającej ilości wysokonasyconych kwasów tłuszczowych, które zwiększają aktywność genów odpowiedzialnych za przemianę materii. Zastąp więc wafle ryżowe orzechami włoskimi, które są źródłem zdrowych kwasów tłuszczowych.

6. Spokojny trening zamiast interwałowego

20-minutowy trening wykonywany interwałowo (np. bieg lub jazda na rowerze ze zmianą tempa - raz szybciej, raz wolniej) będzie intensywniejszy niż trening 40-minutowy w jednym, spokojnym tempie. Ćwiczenia interwałowe powodują również większe zużycie tlenu, co oznacza, że kalorie spalane będą jeszcze przez pewien czas nawet po zakończeniu treningu.

7. Unikanie soli kuchennej

Sól morska jest zdrowsza, a niektórzy uważają, że również smaczniejsza niż zwykła sól kuchenna, ale brakuje niestety w niej jodu. Ten pierwiastek jest kluczowym elementem, który dba o zdrową tarczycę, a to ona odpowiedzialna jest w dużej mierze za nasz metabolizm. Ćwierć łyżeczki soli dziennie zaspokaja Twoje dzienne zapotrzebowanie na jod. Znajdziesz go również w takich produktach, jak: algi, ryby (np. dorsz), krewetki czy jajka.

8. Unikanie porannych treningów

Światło dzienne jest niezbędne to poprawy Twojego metabolizmu. Nie musisz rozpoczynać dnia od morderczego treningu, możesz po prostu na chwilę wyjść na spacer lub rower. Badania pokazują, że ludzie, którzy chłoną poranne światło słoneczne, mają niższą masę ciała niż ci, którzy przebywają w ciągu dnia w zamkniętych pomieszczeniach. Poranne słońce reguluje bowiem rytm dobowy, który kontroluje liczne funkcje w Twoim organizmie, w tym metabolizm. To co, może warto pobiegać jutro rano? :)

News Tags