Poznaj zdrowe zamienniki popularnej żywności

11-12-2015 | Posted by Maria

Chcesz, aby Twoja kuchnia była zdrowa i niskokaloryczna? Dowiedz się czym zastąpić znane (i nie zawsze zdrowe!) produkty żywnościowe. Okazuje się bowiem, że wiele stosowanych przez nas produktów ma zamienniki, które nie tylko są doskonałe w smaku, lecz także zawierają mniej kalorii i są bogate w substancje odżywcze. 

Kakao nie dla każdego

Kakao ma wiele wartości odżywczych. Niestety jest też bardzo kaloryczne i może powodować alergie. Jeśli szukasz produktu, który zastąpi kakao w ciastach i deserach, koniecznie wypróbuj karob. Pod tą tajemniczą nazwą kryją się zmielone strąki drzewa karobowego, czyli szarańczynu strąkowego, zwane także chlebem świętojańskim. Karob nie uczula i ma o 60% mniej kalorii niż kakao. Zawiera przy tym wapń i fosfor. Dzięki zawartości witaminy E wykazuje działanie przeciwutleniające.

Mleko prosto od… roślin

Wiele osób cierpi na wzdęcia i inne dolegliwości żołądkowe, nie zdając sobie nawet sprawy, że przyczyną ich problemów może być nietolerancja laktozy. Wielu specjalistów dowodzi, że krowie mleko posiada skład zapewniający prawidłowy rozwój młodych cieląt, co wcale nie znaczy, że jest korzystne dla dorosłych ludzi. Tak czy inaczej, warto pokusić się o prosty eksperyment i spróbować zastąpić na jakiś czas mleko krowie napojami roślinnymi. Mleko ryżowe, orkiszowe lub jaglane wprowadzone do diety jako zamiennik mleka krowiego może mieć zbawienny wpływ na osoby nie tolerujące laktozy. Jeśli natomiast chcesz zastąpić śmietanę, koniecznie wypróbuj jej zamiennik orkiszowy lub ryżowy. Dobrej jakości napoje roślinne w niczym nie ustępują w smaku mleku krowiemu!

Z cukrem czy bez?            

Cukier jest wszędzie. Jest dodawany do wielu produktów żywnościowych. Cukier znajdziemy nawet w pieczywie i mieszankach przypraw. Spożywamy go w dużych ilościach, nawet nie zdając sobie z tego sprawy. Nadmiar cukru jest prostą drogą do otyłości i do cukrzycy. Warto więc czasem pozwolić organizmowi odpocząć od niego i poszukać naturalnych zamienników. Ciekawą propozycją jest tu ksylitol. Ten otrzymywany z brzozy, naturalny produkt posiada 14 razy niższy indeks glikemiczny i o 40% mniej kalorii niż zwykły, biały cukier. W przeciwieństwie do cukru, ksylitol bardzo dobrze oddziałuje na zdrowie zębów i jamy ustnej. Zapobiega próchnicy oraz pomaga w redukcji płytki nazębnej.

Mała czarna

Kawa wypijana w nadmiarze może działać szkodliwie na nasz organizm – o tym wie każdy. Czym ją jednak zastąpić? Popularne kawy zbożowe nie zawsze są idealną propozycją. Przede wszystkim zawierają gluten i mogą wywoływać alergie. Dlatego dobrym rozwiązaniem dla osób poszukujących zamiennika tradycyjnej kawy jest kawa z cykorii. Napój z cykorii jest nie tylko smaczny, ale też zdrowy. Dietetycy szczególnie polecają go osobom odchudzającym się. Daje bowiem na długo uczucie sytości i zapobiega zaparciom. Dzięki zawartości inuliny, będącej naturalnym prebiotykiem kawa z cykorii pomaga regenerować florę bakteryjną.  

Co zamiast żelatyny?

Nie ma rzeczy niezastąpionych! Nawet jeśli stosujesz dietę wegetariańską lub wegańską, możesz nadal cieszyć się pysznymi galaretkami. Wystarczy, że zamiast wieprzowej żelatyny zastosujesz agar agar. Jest to substancja żelująca, której głównym składnikiem jest cukier o nazwie galaktoza. Ten produkt nie tylko doskonale zastąpi żelatynę, lecz także dostarczy Ci jodu, wapnia i żelaza. I kolejna dobra wiadomość, tym razem dla osób będących na diecie odchudzającej – agar agar ma tylko 26 kcal w 100 gramach, czyli około trzy razy mniej niż tradycyjnie stosowana żelatyna. Galaretka z agaru jest łatwa w przygotowaniu i utrzymuje konsystencję w temperaturze pokojowej.

Czekolada na surowo

Czekolada uchodzi za przysmak tyleż pyszny, co niezdrowy. Rzeczywiście, słodycze oferowane w sklepach zawierają mnóstwo cukru, są zatem niewskazane dla osób odchudzających się oraz cierpiących na cukrzycę. Do popularnych czekolad dodawane są także szkodliwe substancje, takie jak utwardzane tłuszcze roślinne, czy silnie alergizujące mleko w proszku. Tradycyjną czekoladę można jednak z powodzeniem zastąpić czekoladą surową. Czekolady surowe zawierają bogactwo minerałów i antyoksydantów. Nie posiadają dodatku cukru, utwardzanych tłuszczy roślinnych oraz mleka w proszku. Mogą być polecane nawet osobom, które ze względu na dietę muszą ograniczać spożycie cukru.