Zadbaj o odporność dziecka z odpowiednią dietą

Zadbaj o odporność dziecka z odpowiednią dietą

23-01-2014 | Posted by Natalia

Organizm dziecka jest mniej odporny na zmiany pogody niż ciało dorosłego, dlatego najmłodsi częściej zmagają się z przeziębieniami i infekcjami. Możesz jednak wzmocnić odporność swojego potomstwa za pomocą zdrowej żywności. Zobacz, jak to zrobić.

Codzienna dieta dziecka powinna być bogata w probiotyki. Są to żywe kultury bakterii mlekowych wzmagające odporność jelit, a zarazem stymulujące równowagę całego organizmu. Ich bogatym źródłem są kefiry, mleko i jogurty. Nabiał to również bogate źródło witaminy D i wapnia. Dzienne zapotrzebowanie zapewnia spożycie 400 ml mleka lub 150 ml jogurtu.

Warzywa i owoce również są niezbędne w codziennym jadłospisie, a nawet powinny być obecne w każdym posiłku. Dostarczają witamin i minerałów, a także prebiotyków. Warto wybierać te bogate w witaminę A, B, C, E i żelazo. Ich źródłem mogą być również, soki, ale wtedy należy unikać tych słodzonych.

Ważny wpływ na rozwój odporności mają kwasy omega 3, obecne w rybach, olejach (lniany, słonecznikowy, oliwa) oraz orzechach. Wielonienasysycone kwasy tłuszczowe i omega 3 można także uzupełniać tranem albo suplementami, które go zawierają.

Korzystny wpływ na zdrowie dziecka ma również stosowanie wyciągów z aloesu i jeżówki purpurowej (np. w postaci soków), a także miodu oraz czosnku.

W racjonalnej diecie, bogatej we wszystkie substancje odżywcze, suplementacja witaminami i minerałami nie jest konieczna. Warto jednak wzmocnić odporność, dodając do codziennego jadłospisu:

  • cynk: dzieci do lat 6 dziennie mogą przyjmować 10-20 mg, a starsze 20-40 mg,
  • witaminę C: dzieci do lat: 6 250 mg, starsze: 500 mg na dobę,
  • witaminę D: 400-800 IU/dobę u wcześniaków, 400 IU u niemowląt i dzieci w wieku 2-18 lat, 800-1000 IU u dzieci z nadwagą,
  • wapń: 800-1000 mg.
News Tags