Wszystko, czego nie wiesz o owocach

27-02-2014 | Posted by Natalia

To, że są zdrowe, wie każdy. Ale właściwy sposób ich obierania, kupowania, a nawet jedzenia może być dla niektorych nowością. Poznaj kilka faktów dotyczących owoców, dzięki czemu lepiej wykorzystasz znajdujące się w nich cenne składniki.

W jakiej formie najlepiej jeść owoce?

Latem, kiedy wybór owoców jest duży, warto sięgać szczególnie po te świeże – mają dużo witamin i soli mineralnych. Mogą stanowić doskonałą przekąskę w ciągu dnia i nie wymagają w zasadzie żadnego przygotowania poza umyciem i (czasami) obraniem. Świeże owoce to także bogate źródło antyoksydantów, takich jak: polifenole, witamina A i C, karotenoidy, selen, chlorofiliny, indole, fityniany, glutation.

Jak należy obierać owoce?

Tu warto się na chwilę zatrzymać! Owoce powinniśmy obierać jak najcieniej, ściągając jedynie samą skórkę i używając do tego nierdzewnego narzędzia. Pozostawmy białą błonkę cytrusów – kryje się w niej bardzo dużo witaminy C i pektyny (rodzaj błonnika). Jabłka najlepiej spożywać ze skórką – zawiera ona bowiem kwas ursolowy, wpływający m.in. na obniżenie poziomu cukru i cholesterolu we krwi. Tuż pod skórką znajdziemy wiele witamin, m.in. C, A, B1, B2 i B3.

Mrożone, z puszki, gotowane – czy są tak samo wartościowe jak świeże?

Gdy sezon się kończy, dobrym wyborem będą owoce mrożone lub te w puszkach. Faktem jest, że nie wszystkie substancje odżywcze pozostają odporne na zmiany temperatury. Jednak owoce przetworzone również są źródłem wielu cennych składników. Niezmienna pozostaje ilość błonnika, dosyć odporne są także witaminy A i E czy polifenole. Najbardziej wrażliwe na działanie wysokiej temperatury są: kwas foliowy (niezbędny do prawidłowego tworzenia krwinek krwi) i witamina C.

Kupując owoce z puszki, wybieraj te w naturalnym soku, a nie w słodkim syropie. Pamiętaj również, że po otwarciu należy przełożyć zawartość puszki do szklanego naczynia i tylko w taki sposób przechowywać. Sięgając po owocowe soki, zdecyduj się na te świeżo wyciskane, niezawierające dodatku cukru. Nie kupuj tych, które zawierają syrop glukozowo-fruktozowy.

A co z pieczonymi owocami? Obróbka cieplna w tak wysokich temperaturach wpływa na częściową utratę substancji odżywczych, ale także na powstawanie akrylamidu – toksycznej substancji, będącej produktem reakcji cukrów redukujących czyli m.in. zawartej w owocach fruktozie. Oczywiście, pieczone owoce to nadal wybór lepszy niż frytki czy czipsy, przodujące jeśli chodzi o zawartość akrylamidu. Jeśli jednak możesz – zdecyduj się na inny rodzaj owocowej przekąski.

Suszone – stały element zimowego jadłospisu

Suszone owoce (rodzynki, morele, śliwki, daktyle, figi, jabłka, ananasy) mogą być bardzo pożywną przekąską. Zawierają dużo cukrów prostych, witamin i soli mineralnych, np. selenu czy cynku. Należy jednak pamiętać, że skoro mają w sobie znacznie mniej wody, ich wartość kaloryczna w100 g, jest zdecydowanie wyższa niż owoców surowych.

Jak kupować suszone owoce?

Do suszonych owoców dodaje się jako konserwant dwutlenek siarki. Zapobiega on ich ciemnieniu i rozwojowi pleśni (na opakowaniu znajdziemy informację, że produkt zawiera siarczyny lub E220). W niewielkich ilościach nie jest szkodliwy, ale u osób wrażliwych może wywoływać nudności i bóle głowy, a u astmatyków – problemy w oddychaniu. Choć owoce konserwowane w ten sposób są tańsze i wyglądają atrakcyjniej, warto zastanowić się nad wyborem i sięgnąć po te ciemniejsze, ale pozbawione niepotrzebnych dodatków. Na pewno będą zdrowsze.

Kiedy jeść owoce?

Zdawać by się mogło, że słodkie owoce są świetnym pomysłem na smakowity deser po obfitym obiedzie... Nic bardziej mylnego! Spożyte wraz z innymi pokarmami, mogą spowodować nieprzyjemne dolegliwości, takie jak wzdęcia brzucha, uczucie pełności, nudności, odbijanie czy zwiększone oddawanie gazów. A to dlatego, że stosunkowo długo zalegają w żołądku. Zjedzone wraz z innymi produktami trawionymi szybciej, zaczynają „fermentować” w żołądku. Owoce najlepiej więc spożywać między posiłkami, regularnie, 3-4 razy, w ciągu dnia.

Czy owoce można jeść bez ograniczeń?

Zalecaną do spożycia porcją owoców jest taka ilość, jaka mieści się w dłoni (1 jabłko, kilka śliwek, kilkanaście truskawek, mały banan). Ze względu na to, że owoce dostarczają organizmowi cukrów prostych i są wspaniałym źródłem energii, dobrym pomysłem jest zjedzenie ich na drugie śniadanie, jako przekąskę w ciągu dnia lub na godzinę przed treningiem. Jeśli jemy je na czczo, trawienie zajmuje 30-60 minut. Należy jednak uważać ze spożywaniem słodkich owoców (banany, winogrona) w godzinach wieczornych, kiedy nasze zapotrzebowanie na energię spada. Nadmiar cukrów może wówczas niepostrzeżenie przerodzić się w nadprogramowe kilogramy!

News Tags