Wpływ hormonów na odchudzanie

Wpływ hormonów na odchudzanie

21-01-2014 | Posted by Natalia

Hormony odgrywają bardzo ważną rolę w prawidłowym funkcjonowaniu organizmu. Są to substancje wytwarzane w gruczołach, które regulują pracę wszystkich narządów. Niedobór lub nadmiar tych składników zaburza równowagę i może prowadzić m.in. do otyłości. Znanymi hormonami, które mają wpływ na wagę, są m.in. leptyna i adiponektyna.

Leptyna

To hormon wytwarzany głównie przez adipocyty, czyli komórki znajdujące się w tkance tłuszczowej. Jest ona produktem genu Obese, którego nazwa pochodzi od angielskiego słowa „obesity” oznaczającego otyłość.

Leptynę można uznać za sprzymierzeńca osób, które chcą zrzucić zbędne kilogramy, gdyż:

1) Zmniejsza apetyt: wiąże się z receptorami w mózgu. Dochodzi wtedy do zahamowania wytwarzania neuropeptydu Y, czyli substancji, która odpowiada za wzmożony apetyt.

2) Bierze udział w rozkładzie tłuszczu: zmniejszenie poziomu leptyny ogranicza lipolizę, czyli rozkład tłuszczu. Może to prowadzić do otyłości.

Poziom tego hormonu zależy od ilość tłuszczu w organizmie – im go więcej, tym więcej leptyny. Jeśli jej ilość się zmniejsza, jest to sygnał, by przygotować się na okres głodu. Organizm rezygnuje wtedy z procesów, które pochłaniają dużo energii, i gromadzi tłuszcz na gorsze czasy.

Stężenie leptyny waha się w zależności od pory dnia. Najwyższe występuje między północą a wczesnymi godzinami rannymi, najniższe między 12 w południe a godzinami wieczornymi. Badania wykazały, że poziom tego hormonu spada, gdy mało śpimy. Starajmy się więc spać min. 7 godzin na dobę, by nie dopuścić do rozregulowania stężenia leptyny.

U osób otyłych, które mają duże pokłady tkanki tłuszczowej, poziom leptyny również jest wysoki. Niestety, dochodzi wtedy do zaburzenia jej działania i receptory w mózgu przestają reagować na sygnały ograniczenia apetytu, które do nich wysyła.

Za wysoki poziom leptyny wpływa negatywnie na zdrowie, ale i zbyt szybki spadek oraz niski poziom będący wynikiem bardzo restrykcyjnej diety może wywrzeć niekorzystny wpływ na wagę, gdyż sprzyja spowolnieniu metabolizmu. Odwrotny efekt głodówki może też całkowicie zdemobilizować i zniechęcić do dalszej pracy nad poprawą sylwetki.

Odpowiedni poziom leptyny można zachować, starając się jeść małe porcje kilka razydziennie, o regularnych porach. Taka zmiana trybu odżywiania przyspieszy metabolizm i ułatwi walkę z tłuszczem. Staraj się również więcej spać, gdyż wypoczynek także ma wpływ na uregulowanie poziomu tego hormonu.

Adiponektyna

Innym hormonem istotnym w walce z otyłością jest adiponektyna. Tak jak leptyna jest wydzielana przez komórki tłuszczowe. Ma także wpływ na poziom glukozy i insuliny w organizmie, chroni serce dzięki właściwościom przeciwzapalnym i przeciwmiażdżycowym. Dodatkowo zwiększa wrażliwość tkanek na insulinę, co zmniejsza ryzyko cukrzycy.

Pamiętaj, że im więcej adiponektyny, tym mniejsza jest masa ciała. Liczne badania naukowe wykazały, że poziom tego hormonu rośnie po wysiłku fizycznym, dlatego staraj się ćwiczyć regularnie, min. 3 razy w tygodniu. W ten sposób wspomożesz organizm w zachowaniu prawidłowej wagi.

Jakie produkty wpływają na poziom tych hormonów?

Należy pamiętać, że można wpływać na poziom niektórych hormonów poprzez rodzaje spożywanego posiłku.

Niewłaściwe proporcje, takie jak nadmiar węglowodanów i mała ilość białek, sprzyjają szybkiemu powrotowi głodu oraz senności. Aby wyjaśnić przyczynę takiego zjawiska, trzeba przyjrzeć się bliżej procesom, jakie zachodzą w ludzkim organizmie po posiłku.

1. Po jedzeniu dochodzi do wyrzucenia z trzustki insuliny, czyli hormonu, który bierze udział w gromadzeniu glukozy ze spożywanych produktów. Sprzyja on otyłości. Wydzielanie insuliny jest pobudzane przez posiłki bogate w produkty węglowodanowe.

2. Przeciwnie do insuliny działa glukagon, który rozkłada zgromadzoną w wątrobie glukozę. Może ona zostać wtedy przetransportowana do mózgu, który potrzebuje jej do prawidłowego funkcjonowania. Wydzielanie glukagonu jest pobudzane przez produkty bogate w białka.

W przypadku zjedzenia posiłku z dużą zawartością węglowodanów gwałtowne wyrzucenie insuliny spowoduje obniżenie poziomu glukozy we krwi, co wywoła w krótkim czasie po posiłku objawy tzw. hipoglikemii reaktywnej: m.in. senność, zaburzenia koncentracji, napady głodu. Wtedy sięgamy po kolejne porcje żywności, co sprzyja powstawaniu nadwagi.

Należy więc stosować zbilansowaną dietę. Lepiej jest ograniczyć w niej białe pieczywo, cukier, makaron, ryż, batoniki, ciastka oraz słodzone napoje na rzecz większej ilości serów, ryb czy warzyw.

News Tags