Jajko – co wiesz o jego właściwościach odżywczych?

07-11-2014 | Posted by Natalia

Nie każdy zdaje sobie sprawę, jak wartościowym produktem są jajka. Poza solidną dawką białka dostarczają cennych tłuszczów, witamin i substancji mineralnych niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania naszego organizmu. Spożycie jednego jaja pokrywa 25% zapotrzebowania dorosłego człowieka na pełnowartościowe białko.

Jakie tłuszcze zawiera jajko?

Tłuszcze, które występują w jajkach, są zarówno nienasycone, jak i nasycone. Tych nienasyconych, korzystnych dla naszego organizmu, jest dwukrotnie więcej.

Ponadto jaja są bogate w cenne fosfolipidy, z których 70% stanowi lecytyna. Żółtko zawiera aż trzykrotnie więcej lecytyny niż soja, będąca jak dotąd głównym źródłem jej pozyskiwania. Składnik ten wpływa pozytywnie na pamięć oraz procesy uczenia się. Bierze udział w przemianach kwasu foliowego, wspomaga prawidłowy rozwój mózgu płodu, niemowląt i małych dzieci. Spożywanie wymaganej ilości lecytyny może zapobiec rozwojowi otępienia w podeszłym wieku. Warto podkreślić, że lecytyna z jaj jest lepiej przyswajalna niż z innych jej źródeł. Pamiętaj, że spożycie jednego całego jaja pokrywa 25-50% dziennego zapotrzebowania na ten fosfolipid.

Czym są ksantofile?

Jajka są także bogatym źródłem ksantofilisubstancji z grupy karotenoidów. Do ważniejszych z nich należą luteina i zeaksantyna, stosowane szeroko w profilaktyce chorób oczu, takich jak zaćma czy degeneracja plamki żółtej. Dzięki temu, że luteina występuje w połączeniu z tłuszczami żółtek, jej przyswajalność jest aż trzykrotnie wyższa niż z innych źródeł. Dodajmy, że ilość ksantofili zgromadzonych w plamce żółtej oka – miejscu najostrzejszego widzenia – zwiększa się aż o 50% przy spożyciu 6 jaj w tygodniu. 

Czy jajka są dobrym źródłem witamin?

Wyśmienitym! Jaja dostarczają naszemu organizmowi niemal wszystkich niezbędnych witamin. Są szczególnie bogate w witaminy rozpuszczalne w tłuszczach:

  • Witaminę A – niezbędna do prawidłowego funkcjonowania narządu wzroku, a także utrzymania dobrej kondycji skóry, włosów i paznokci.
  • Witaminę D – odpowiedzialna za prawidłowy wzrost i regenerację tkanki kostnej.
  • Witaminę E – jeden z najsilniejszych naturalnych przeciwutleniaczy chroniących przed rozwojem nowotworów oraz spowalniających procesy starzenia się organizmu.

Poza grupą witamin rozpuszczalnych w tłuszczach jaja obfitują także w witaminy z grupy B (B1, B6, B12), biotynę, niacynę i kwas foliowy.

A co z cholesterolem?

Jedno średnie jajko zawiera 200 mg cholesterolu. Zgromadzony jest on w żółtku. Zaleca się, aby osoby z chorobami układu krążenia nie spożywały więcej niż 300 mg cholesterolu dziennie.

News Tags