Fakty i mity na temat witamin

Fakty i mity na temat witamin

24-06-2016

Od dziecka każdy z nas słyszał, że należy jeść witaminy. To prawda. Ale gdzie ich szukać? Czy lepsze są witaminy w formie świeżych owoców, czy w pastylkach? Czy witaminy można przedawkować? Jak objawia się niedobór niektórych witamin? Poznaj najważniejsze fakty i mity dotyczące witamin.

1. Dla każdego najlepszą formą dostarczenia witamin jest jedzenie świeżych owoców.

MIT. Jeśli jesteś na diecie odchudzającej powinnaś uważać na surowe owoce. Zawierają one bardzo duże ilości cukru. Na przykład banan w 100 gramach masy zawiera około 25 gramów węglowodanów i około 9 mg witaminy C. Zatem, aby dostarczyć sobie tyle samo tej witaminy co w tabletce o masie 500 mg musielibyśmy zjeść ponad pięćdziesiąt bananów o masie około 100 g. Tym samym dostarczylibyśmy sobie około kilograma cukrów. Wnioski nasuwają się same: jeśli dbasz o linię, owoce nie mogą być jedynym źródłem witamin. Przy dzisiejszym trybie życia witaminy warto jest suplementować.

2. Nie ma różnicy, jaki preparat witaminowy będziemy przyjmować.

MIT. Wiele mówi się o tym, że w zasadzie preparaty z witaminami to jedno i to samo. Jest to nieprawda. Największą wartość mają suplementy bazujące na naturalnych ekstraktach. Dlatego zamiast zwykłej witaminy C warto zaopatrzyć się w suplement na bazie ekstraktu z dzikiej róży. Z kolei, jeśli potrzebujemy witamin z grupy B, zamiast zwykłego zestawu witamin, lepiej poszukać jest preparatów bazujących na naturalnych wyciągach. W tym wypadku najbardziej polecane są wyciągi z gujawy, bazylii oraz skórki cytryny.

3. Witaminy można przedawkować.

FAKT. Przyjmowanie nadmiernych ilości witamin może skończyć się tak zwaną hiperwitaminozą. Najłatwiej jest przedawkować witaminy A, D, E i K. Są to witaminy rozpuszczalne w tłuszczach. Nie rozpuszczają się one w wodzie, zatem trudno wydalić ich nadmiar z moczem, jak to się dzieje w przypadku witaminy C. Hiperwitaminoza w przypadku większości witamin nie stanowi bardzo poważnego zagrożenia dla zdrowia, ponieważ witaminy nie są toksyczne. Niemniej jednak trzeba jej unikać, szczególnie w okresie ciąży. W tym celu należy stosować zróżnicowaną dietę i nie przyjmować suplementów diety niezgodnie ze wskazaniami lekarza lub producenta.

4. Niedobór witaminy C może prowadzić do chorób dziąseł.

FAKT. Nasz organizm nie jest w stanie wytwarzać witaminy C. Dlatego musi być ona dostarczana z pożywieniem. Dawni marynarze często zapadali na szkorbut i tracili zęby właśnie z powodu braku witaminy C. Ta substancja jest odpowiedzialna między innymi za syntezę kolagenu w organizmie. Kolagen jest ważnym składnikiem tkanek naszego ciała. Dlatego suplementacja witaminy C jest bardzo pożądana dla prawidłowej budowy chrząstek, ścięgien, dziąseł oraz dla utrzymania gładkiej skóry. Witamina C, jako silny antyoksydant przeciwdziała także procesom starzenia się organizmu.

5. Niedobory witaminy B12 to problem tylko wegetarian.

MIT. Osoby stosujące dietę wegetariańską lub wegańską są bardziej narażone na niedobór witaminy B12. Występuje bowiem głównie w mięsie, jajach, mleku oraz w mięsie ryb. Stosując dietę bezmięsną warto zatem suplementować tę witaminę. Jej niedobór nie jest jednak tylko problemem wegetarian. Wszystkie osoby odżywiające się nieprawidłowo, nadużywające alkoholu lub stosujące restrykcyjne diety są narażone na brak witaminy B12. Skutki niedoboru tej substancji są bardzo groźne, prowadzą bowiem do zaburzeń pracy układu nerwowego. Przy długotrwałym niedoborze niektóre uszkodzenia neurologiczne mogą być nieodwracalne. W przypadku problemów ze strony układu nerwowego zawsze warto wykonać badanie krwi pod kątem stężenia witaminy B12.