Wiosenne przesilenie - co to takiego?

15-03-2017

Wiosna to czas, kiedy po długiej i wyczerpującej zimie przyroda budzi się do życia. Każdy z nas z niecierpliwością wyczekuje pierwszych cieplejszych promieni słońca i zieleniącej się trawy. Jednak za nim to nastąpi, musimy przetrwać przygnębiający etap przedwiośnia. Temperatura na dworzu już dodatnia, śnieg się roztopił, jednak dni nadal są krótkie, a pogoda bardziej przypomina tą późnojesienną niż wiosenną. Zima powoli odchodzi, ale nasze samopoczucie wcale się nie poprawia. Wręcz przeciwnie… Czujemy się ospali, zmęczeni, łatwiej się przeziębiamy. Sprawdź dlaczego tak się dzieje! 


 Zmiany

 

Jak wiadomo, wiosna to czas gwałtownych zmian. Jednego dnia wyglądając przez okno, widzisz jedynie nagie gałęzie, a już dwie doby później może okazać się, że wszystko wokół jest zielone. Podobnie szybkie procesy zachodzą w organizmie człowieka. Wraz ze zmieniającą się pogodą i rosnącą temperaturą, zmienia się sposób funkcjonowania naszego układu krążenia, tętna, ciśnienia, a nawet tempo oddechu. Bardzo często powoduje to bóle głowy, mięśni, oraz rozdrażnienie i złe samopoczucie. 

 

Uboga dieta 


 Co tu dużo mówić -zimą brakuje nam witamin. Zarówno tych zapewnianych przez promienie słoneczne, jak i tych pochodzących ze świeżych warzyw i owoców. Uboższa dieta i ograniczony dostęp do światła skutkują osłabieniem organizmu i brakiem energii. Czas przedwiośnia i wczesnej wiosny to moment, w którym nasze ciała są już na skraju wytrzymałości, a my nadal nie jesteśmy w stanie uzupełnić deficytów witaminowych. Dopiero na przełomie kwietnia i maja będziemy w stanie uzupełnić brakujące składniki odżywcze. 

 

Sen i odpoczynek 

 

Jeżeli czujesz, że dokuczają Ci objawy przesilenia wiosennego, postaraj się zwiększyć ilość snu i odpoczynku w ciągu doby. Zrezygnuj z dodatkowych obowiązków, zwolnij tempo życia i unikaj nadmiernego stresu. Może się zdarzyć, że powyższe zalecenia będą trudne do wykonania. Pamiętaj jednak, że będąc zmęczonym i zestresowanym, nie pracujesz produktywnie. 

 

Jak wzmocnić organizm na wiosnę? 

 

  • W miarę możliwości zrezygnuj z używek. Odstaw alkohol, papierosy i kawę. Tą ostatnią możesz zastąpić sproszkowaną zieloną herbatą matcha lub napojem na bazie korzenia maca. 
  • Skorzystaj z sauny. Jeżeli nie żadnych zdrowotnych przeciwskazań, sauna pomoże Ci usunąć toksyny z organizmu, a podwyższenie temperatury ciała umożliwi unicestwienie wirusów i bakterii. 
  • idź na spacer lub rower. Jeżeli tylko pogoda Ci na to pozwoli, wyjmij rower z piwnicy, załóż rolki na nogi albo po prostu idź na spacer. Nic tak nie poprawi samopoczucia, jak umiarkowana aktywność fizyczna na świeżym powietrzu. 
  • uzupełnij niedobory witamin z grupy B. Złe samopoczucie, depresja i wahania nastroju, mogą być objawem niedobory witamin z grupy B. Jeżeli chcesz skutecznie pożegnać wiosenne przesilenie, zadbaj o odpowiednią suplementację.