Uwaga na diety-cud

13-05-2019

Zaczęliście już swoje przygotowania do SEZONU BIKINI? Wizualizacja siebie w wymarzonym, strategicznie wyciętym stroju kąpielowym na egzotycznej plaży to dla wielu z nas prawdziwa motywacja do zmiany sposobu odżywiania. Przy wyborze diety zwracamy uwagę przede wszystkim na to, czy przyniesie natychmiastowe efekty. Dla pięknej sylwetki jesteśmy w stanie poświęcić bardzo dużo. Niestety, często również zdrowie.

Na co uważać, kiedy decydujemy się na „dietę-cud”?

1. Zbyt mało kalorii

Restrykcyjne diety oznaczają zazwyczaj nagłe obcięcie podaży kalorycznej, często o więcej niż połowę ilości kalorii, do których przyzwyczajony był nasz organizm! Twoje ciało, nauczone otrzymywania określonej ilości pożywienia, zamiast spalać tłuszcz, zaczyna go magazynować. Głodówka to dla niego sygnał, że należy zabezpieczyć się przed nadchodzącym głodem – metabolizm zwalnia i zamiast pozbywać się zbędnego tłuszczu, zaczynasz spalać mięśnie, aby zapewnić sobie wystarczającą ilość energii. Dłużej stosowana głodówka może doprowadzić nawet do zanikania mięśnia sercowego lub arytmii i jest bardzo niebezpieczna dla serca.

2. Monotonia

Monodiety, czyli diety opierające się na podobnych produktach i całkowicie wykluczające całe grupy pokarmów nie są zdrowe i często powodują dolegliwości trawienne. Pojawia się ból brzucha, nudności, czasami biegunki albo zaparcia. Cukier, węglowodany i tłuszcz to składniki, które warto ograniczyć i dbać o odpowiednią jakość produktów, które je zawierają – nie należy jednak całkowicie z nich rezygnować.

3. Zbyt mało składników odżywczych

Jeśli stosujesz dietę w typie głodówki przez dłuższy czas, prędzej czy później pojawią się kłopoty spowodowane niedostatecznym odżywieniem organizmu. Bardzo małe porcje posiłków oraz wykluczenie całych grup produktów to niemal przepis na anemię. Niedobory substancji odżywczych wpływają na kondycję całego ciała i zaburzają jego funkcjonowanie.

Jeśli dieta, którą planujesz, zakłada całkowitą eliminację węglowodanów, cukru lub tłuszczu, powinno to wzbudzić Twoje podejrzenia. Pierwszymi oznakami niedożywienia ciała jest pogorszenie stanu skóry, senność i brak energii, następnie łamliwość paznokci i nadmierne wypadanie włosów, a także zatrzymanie miesiączkowania.

Jak rozpoznać złą dietę?

Jeśli dieta, którą chcesz zacząć stosować:

  • wyklucza całe grupy produktów,
  • radykalnie odbiega od tego, co jesz aktualnie,
  • ma trwać krótko i przynieść zdumiewające efekty,
  • powoduje efekty uboczne oraz nieustanne uczucie głodu

prawdopodobnie nie jest to dieta dla Ciebie. Jeśli chcesz skutecznie schudnąć, musisz polubić swój nowy styl życia, również to, co jesz. Dieta, której nie lubisz i która nie jest zdrowa będzie trudna w utrzymaniu.

Restrykcyjna, ubogokaloryczna dieta przyniesie krótkotrwały efekt, jeśli nie pociągnie za sobą przebudowy zgubnych nawyków. Eliminujemy w ten sposób tylko efekt, a nie przyczynę. Dobrze przygotowana dieta pomoże Ci zmienić swoje codzienne decyzje, nauczy Cię komponować pełnowartościowe posiłki i da się polubić!