Tłuszcze trans - dlaczego sieją postrach?

Tłuszcze trans - dlaczego sieją postrach?

16-01-2015 | Posted by Natalia

Utwardzone oleje roślinne zaliczane do tłuszczów trans są uznawane za najbardziej szkodliwe dla zdrowia. Musisz wiedzieć, że ich nadmierne w spożycie może powodować rozwój przewlekłych chorób, takich jak miażdzyca, cukrzyca itp. Należy podkreślić, iż oleje roślinne samie w sobie są bardzo zdrowe, niestety pod wpływem procesu uwodornienia przekształcają się w jednego z największych wrogów naszego zdrowia. 

Co powodują tłuszcze trans?

Wiele mówi się o tym, że tłuszcze trans są niezdrowe i trzeba ich unikać. Ale dlaczego tak się dzieje? Zobacz, jakie konsekwencje dla Twojego zdrowia może mieć spożywanie ich w dużej ilości:

  • powodują przybieranie na wadze,
  • podnoszą poziom złego cholesterolu,
  • obniżają poziom dobrego cholesterolu,
  • zwiększają ryzyko chorób serca, chorób nowotworowych i cukrzycy,
  • osłabiają układ odpornościowy.

Gdzie występują? I jak powstają?

Wyróżniamy dwa rodzaje tłuszczów trans:

  1. Występujące naturalnie w środowisku – w mleku, jego przetworach oraz mięsie zwierząt – te nie są szkodliwe dla naszego zdrowia.
  2. Powstające w wyniku przemysłowego uwodornienia – tak zwani cisi zabójcy – margaryny, masła roślinne, przekąski, takie jak czipsy, paluszki czy herbatniki.

Te drugie tłuszcze trans powstają w wyniku poddawania wysokiej temperaturze olejów roślinnych i zachodzących w wyniku tego reakcji chemicznych: wysyceniu podwójnych wiązań atomami wodoru, w obecności katalizatorów. Często sami w kuchni nieświadomie dostarczamy takie tłuszcze do naszej diety, smażąc na olejach roślinnych w wysokich temperaturach.

Jak ograniczyć tłuszcze trans do minimum?

Aby tego typu tłuszcze nie zagrażały Twojemu zdrowiu, musisz przestrzegać kilku ważnych zasad:

  • unikaj smażenia na olejach roślinnych,
  • nie kupuj jedzenia w barach szybkiej obsługi,
  • nie stosuj żadnych margaryn i masła roślinnego,
  • wyeliminuj z diety przetworzone przekąski, czyli czipsy, chrupki, paluszki, herbatniki itd.
  • zrezygnuj z jedzenia zup w proszku, ponieważ dzięki zawartości tłuszczów trans mają one dłuższy okres przydatności.

Wnioski

Tłuszcze trans są realnym zagrożeniem dla naszego zdrowia, dlatego należy bezwzględnie ich unikać. W tym celu ogranicz żywność przetworzoną i z długim terminem przydatności. Zastąp ją świeżymi i suszonymi produktami. Więcej gotuj, zamiast smażyć czy kupować gotowe dania. Twój organizm na pewno Ci się za to odwdzięczy.

News Tags