Jak działają termogeniki?

26-06-2019

Substancje termogeniczne to związki pochodzące z pokarmów roślinnych, które silnie pobudzają metabolizm organizmu i stymulują spalanie tkanki tłuszczowej. Znajdują szerokie zastosowanie w suplementach diety wspierających proces odchudzania, ponieważ skutecznie usprawniają procesy metaboliczne i przyspieszają redukcję tkanki tłuszczowej.

Jak działają termogeniki?

Działają, podnosząc temperaturę ciała. Pod wpływem przyjmowania ich w odpowiednich stężeniach, np. w postaci suplementów, w organizmie zachodzą procesy metaboliczne zbliżone do tych, które możemy wywołać intensywną aktywnością fizyczną.

Termogeniki w menu

Podstawowy sposób, w jaki możemy wpłynąć na proces termogenezy to dieta. Chodzi o to, że do strawienia określonego rodzaju pokarmu organizm zużywa określoną ilość energiiwytwarzając przy tym ciepło. Na skutek ich spożycia z organizmu uwalniane jest ciepło – zwiększony wydatek energetyczny przyspiesza spalanie tkanki tłuszczowej.

Źródłem związków termogenicznych są:

  • kofeina
  • zielona herbata
  • ostre przyprawy: pieprz cayenne, imbir, curry, cynamon, chilli, czosnek

Napoje i kapsułki termogeniczne

Po co suplementy, skoro substancje termogeniczne znajdziemy w powszechnie dostępnych produktach spożywczych? To prawda, warto wprowadzić tego typu pokarmy do regularnego odżywiania. Ich stężenie w pokarmie jest jednak zbyt małe, aby skutecznie wspierać spalanie tłuszczu i spadek wagi.

Dlatego dla lepszych efektów warto sięgnąć po sprawdzone suplementy, w skład których wchodzą skoncentrowane ekstrakty roślinne o działaniu termogenicznym. Jakie to substancje?

 

Garcinia Cambogia

To roślina, która naturalnie występuje w południowo-wschodniej Azji i dopiero niedawno zaczęła podbijać Europę. Jej owoce są źródłem kwasu hydroksycytrynowego HCA, który odpowiada za jej proodchudzające właściwości. Kwas HCA podnosi termogenezę, ale nie jest to jego jedyna zaleta. Spowalnia przemianę węglowodanów w tłuszcze i wpływa na stabilizację poziomu cukru do krwiskutecznie hamując apetyt. Jest niezastąpionym wsparciem w kontroli łaknienia i kiedy chcemy utrzymać zdrową, założoną dietę. Wykazano też, że przyjmowanie Garcinia Cambogia może zmniejszać poziom cholesterolu i trójglicerydów we krwi. Te dobroczynne owoce wciąż są przedmiotem zainteresowania badaczy ze względu na swój prozdrowotny potencjał.


Kofeina i guarana

To substancje od dawna znane jako środek pobudzający i przyspieszający spalanie tłuszczu. Ich odpowiednie stężenia dają efekt termogeniczny. Guarana znajduje się przede wszystkim w napojach energetyzujących – warto na nie uważać, ponieważ często zawierają duże, niezdrowe ilości cukru. Kofeinę znajdziemy oczywiście w kawie – mniej więcej 3 filiżanki tego napoju pozwolą na wywołanie efektu termogenicznego.


Ostre przyprawy

A właściwie zawarta w nich kapsaicyna. To ona odpowiada za ich ostry smak i stymuluje organizm do większej pracy. Regularnie stosowana kapsaicyna zwiększa poziom termogenezy oraz wydatek energetyczny organizmu, dzięki czemu mniejsza ilość energii, którą dostarczamy ciału wraz z pożywieniem, może zostać przekształcona w tkankę tłuszczową i zmagazynowana.

L- karnityna

To substancja, która naturalnie znajduje się w ciele człowieka w mięśniach. Możemy dostarczać jej organizmowi w postaci mięsa i mleka. Pokarmy roślinne są w nią bardzo ubogie, dlatego przy ograniczaniu mięsa i nabiału, a także w przypadku wzmożonej aktywności fizycznej warto skorzystać z suplementacji.

L-karnityna odgrywa ważną rolę w transporcie kwasów tłuszczowych do mitochondriów komórek, gdzie jestprzekształcana w energię. Substancja ta przyspiesza więc końcowy etap spalania kwasów tłuszczowych – jest konieczna, aby kwasy tłuszczowe mogły się przemieszczać.


Dla kogo termogeniki?

Termogeniki działają na każdego, niezależnie od trybu życia, sylwetki i stosowanej diety. Podkręcają metabolizm,wyzwalają energię, a także zwiększają wydolność i wytrzymałość organizmu. W zależności od ich stężenia oraz innych czynników, możemy dzięki ich wsparciu osiągnąć pożądane efekty, odpowiednio łącząc takie wparcie z ruchem i zdrowym jadłospisem. Dają dobre rezultaty  zwłaszcza w połączeniu z wysiłkiem fizycznym, ale działają też w stanie spoczynku.