Tajniki szybkiego metabolizmu

Tajniki szybkiego metabolizmu

09-05-2014 | Posted by Natalia

Zdarzyło Ci się spotkać koleżankę z dawnych lat, która cały czas jest tak szczupła, jak była w szkole średniej, mimo urodzenia dwójki dzieci? Albo usłyszeć, że kolega mieści się w te same dżinsy, które nosił 10 lat temu? Na pytanie, co ludzie robią, aby mieć szczupłą sylwetkę, często słyszymy odpowiedź: "Nic, mam dobrą przemianę materii". Odkryj więc tajemnice dobrego metabolizmu, a Ty również z łatwością zmieścisz się w stare dżinsy.

Co ma wpływ na Twój metabolizm?

Przyszedł czas na chwilę nauki. Metabolizm jest naturalnym procesem, który ma za zadanie przekształcenie spożytej żywności w "paliwo" niezbędne do życia. Ilu kalorii potrzebuje więc Twój organizm? Oblicz:

Podstawowa ilość energii, jakiej potrzebuje Twój organizm (BMR - podstawowa przemiana materii) zależy od:

  • wieku (metabolizm z wiekiem staje się wolniejszy),
  • płci (kobiety mają o 10% niższe BMR),
  • masy mięśniowej (im więcej masz mięśni, tym Twoje BMR jest wyższe),
  • jedzenia (jeśli zjadasz za mało kalorii, Twój metabolizm zwalnia).

Jak więc można przyspieszyć metabolizm?

Odżywiaj się zdrowo

Możesz dziennie zjadać tyle kalorii, ile wynosi Twoje BMR. Oblicz to za pomocą poniższego schematu:

MĘŻCZYŹNI: BMR = 10x waga (kg) + 6,25x wzrost (cm) - 5x wiek (lata) + 5

KOBIETY: BMR = 10x waga (kg) + 6,25x wzrost (cm) - 5x wiek (lata) - 161

Jeśli chcesz schudnąć, ale jednocześnie nie spowolnić metabolizmu, zmniejsz dzienne spożycie kalorii o ok. 300 i dodaj aktywność fizyczną, która pozwoli Ci spalić ok. 300-500 kcal.

Przyzwyczaj się do regularnej aktywności

Ci, którzy ćwiczą co najmniej 3 razy w tygodniu, mają wyższe BMR niż inni. Wybierz więc 3 dni tygodnia, w ktore znajdziesz co najmniej pół godziny wolnego czasu na jazdę na rowerze, pływanie, bieganie czy aerobik. Efekty zauważysz szybciej niż myślisz!

Popraw pracę tarczycy z jogą

Zdrowa i sprawnie działająca tarczyca jest niezbędna dla dobrego metabolizmu. Gruczoł ten produkuje hormony odpowiedzialne za przemianę materii, dlatego należy zwrócić na niego szczególną uwagę. Joga to jeden ze sposobów, które przyczyniają się do zdrowia tarczycy. Szczególnie niektóre pozycje (tzw. asany) poprawiają jej funkcjonowanie. Są to m.in.:

  • most (Setu Bandhasana),
  • pług (Halasana),
  • świeca (Sarvangasana)

Wzmocnij swoje mięśnie

Chociaż nie wszyscy je lubią, ćwiczenia wzmacniające siłę mięśni rewelacyjnie poprawiają metabolizm, a także przyspieszają wyszczuplanie sylwetki. Dzieje się tak, ponieważ im więcej mamy mięśni, tym szybszy jest nasz metabolizm. Cały czas potrzebują one energii, dlatego zużywają kalorie nawet wtedy, kiedy wypoczywasz przed telewizorem lub pracujesz przy komputerze.

Najlepszym momentem na ćwiczenia wzmacniające mięśnie jest czas po treningu kardio (bieganiu, jeździe na rowerze itd.). Wtedy Twoje ciało jest rozgrzane, a serce bije szybciej. Wykorzystaj to i rozpocznij wtedy kolejne 10 minut wysiłku, np.:

  • 40 brzuszków,
  • 10 pompek,
  • 30 przysiadów,
  • 20 przysiadów z wyskokiem
  • 30 wykroków (15 na jedną nogę i 15 na drugą)

Ćwiczenia te powtórz 3 razy.

Pozwól sobie na przekąskę na noc

Tak, zawsze ostrzegano nas, że aby schudnąć, nie można nic jeść przed snem. Bardziej gorliwi zwolennicy rygoru w diecie twierdzili nawet, że nie można nic jeść już po godzinie 18. Przestrzeganie tej zasady jest jednak szczególnie trudne dla tych, którzy chodzą spać późno, np. po północy... Badania pokazują jednak, że lekką przekąskę (ok. 100 kalorii) można zjeść nawet do 30 minut przed snem. Mało tego - przyspieszy to nasz metabolizm! Zafunduj więc sobie wtedy niewielką porcję zupy kremu z ulubionych warzyw, szklankę odtłuszczonego mleka, chudy twarożek lub chrup surową marchewkę.

News Tags