Stres – choroba cywilizacyjna

Stres – choroba cywilizacyjna

22-01-2014 | Posted by Natalia

W dzisiejszych czasach, pełnych napięcia, rosnącej intensywności życia i wymagań stawianych każdemu, zjawisko stresu stało się powszechne. Towarzyszy ludziom niemalże we wszystkich sytuacjach: w pracy, w szkole, podczas wystąpień publicznych, ważnych spotkań, a nawet w relacjach rodzinnych czy towarzyskich. Na czym ono polega?

Stres – co to takiego? stress

Stres jest naturalną reakcją organizmu na stawiane mu wyzwania. Został stworzony po to, aby w sytuacji zagrożenia zmobilizować wszystkie siły fizyczne potrzebne do walki. Dawniej takim zdarzeniem było napotkanie niebezpieczeństwa wywołanego przez przyrodę, np. atak dzikiego zwierzęcia, który zmuszał do natychmiastowej reakcji i ucieczki. W dzisiejszych czasach są to między innymi wypadki komunikacyjne, śmierć kogoś bliskiego, ważne wydarzenia rodzinne, egzamin czy rozmowa o pracę. Umysł pracuje wtedy szybciej, wzmaga się czujność i myślenie.

W nagłych sytuacjach ludzie często nawet nie zdają sobie sprawy, że ulegli stresowi. Działa on krótko, mobilizuje i mija.  Jednak gdy jest obecny zbyt długo, zaczynają odczuwać negatywne skutki jego działania zarówno na psychikę, jak i cały organizm.

Jak ciało reaguje na stres?

Reakcje organizmu mogą u każdego się różnić. Najczęstszymi z nich są:

  • uczucie ciągłego zmęczeniawyczerpania,
  • niechęć do działania,
  • rozdrażnienie,
  • bezsenność, sen przerywany lub nadmierna potrzeba snu,
  • brak apetytu lub zbyt duże łaknienie, potrzeba ciągłego objadania się,
  • obniżona odporność, pod wpływem stresu znacznie częściej występują infekcje,
  • wzmożona potliwość,
  • bóle brzucha i mięśni,
  • kołatanie serca, bóle w klatce piersiowej,
  • przyspieszony oddech.

Jeżeli zauważasz u siebie podobne objawy, może to oznaczać, że jesteś pod wpływemdługotrwałego stresu. Warto pamiętać, że często ludzie sami, przez nadmierne ambicje, oczekiwania względem siebie, nadwrażliwość czy pośpiech powodują, że problemy dnia codziennego wydają się zbyt duże. W większości przypadków nie sytuacja powoduje określony poziom stresu, ale to, jak ktoś sam ją odbiera. Dlatego warto jest:

  • wierzyć w siebie i swoje możliwości,
  • dobrze organizować czas, aby zminimalizować pośpiech,
  • znaleźć czas na relaks.
News Tags