Soczewica zamiast mięsa?

24-05-2017

Soczewica kojarzy się najczęściej z niesmacznymi wegetariańskimi potrawami, których zadaniem jest udawanie dań mięsnych… Jesteś do nich sceptycznie nastawiony, bo przecież każdy mięsożerca wie, że kubków smakowych w tym względzie nie się da oszukać… Do tego ćwiczysz na siłowni, a podstawą budowania mięśni jest odpowiednia podaż białka. Rośliny nie zaspokoją Twojego zapotrzebowania na proteiny, dlatego w każdym posiłku starasz się zjeść mięso, jaja lub nabiał. Jesteś tego pewien? Próbowałeś potraw, których głównym składnikiem jest soczewica? Jeżeli nie, koniecznie przeczytaj! 


Soczewica a białko 

 Osoby ćwiczące często boją się zrezygnować z mięsnych posiłków, ponieważ wydaje im się, że produkty roślinne nie są w stanie pokryć ich zapotrzebowania na białko. Nie daj się zwieść pozorom! W 100g suchej soczewicy znajdziesz aż 25,4g białka. Dla porównania, 100g piersi z kurczaka to 21,5g tego składnika. Oczywiście proteiny roślinne nie są tak wartościowe, jak te pochodzące z produktów mięsnych. Jednak, jak dowodzi Instytutu Żywności i Żywienia, dzięki połączeniu różnorodnych produktów roślinnych w jednym posiłku, jesteśmy w stanie dostarczyć swojemu organizmowi pełnego kompletu aminokwasów. Co ważne, białko soczewicy jest łatwo przyswajalne. Jego wchłanialność utrzymuje się na poziomie 85%. 

 

Dieta odchudzająca 

 Jeżeli jesteś na diecie redukcyjnej, obowiązkowo wprowadź do swojej diety dania na bazie soczewicy. Gotowana soczewica zawiera jedynie 116 kalorii w 100g, ponadto jest bogata w białko i błonnik, a uboga w tłuszcze. Badania naukowe dowiodły, że osoby regularnie spożywające rośliny strączkowe są o ok. 30% bardziej syte, niż osoby, które ich nie jedzą. Soczewica zawiera dużo kwasu foliowego i witamin z grupy B - elementów niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania układu nerwowego, który odpowiada, między innymi, za właściwy przebieg procesu odchudzania. 

Nasiona soczewicy mogą być spożywane przez cukrzyków, osoby cierpiące na nietolerancje glutenu lub dolegliwości ze strony układu pokarmowego. Roślina ta ma niski indeks glikemiczny i nie zawiera glutenu. 

 

 Zastosowanie 

 Soczewica, dzięki różnorodności swoich odmian, znajdzie zastosowanie w wielu różnorodnych potrawach. Soczewica czerwona jest świetną bazą zup i sosów, zaś odmiana zielona i czarna sprawdzą się, jako element sałatek lub smaczny farsz do naleśników, pierogów lub domowych pasztecików.  

 

Odmiany


Soczewica zielona 

 Charakteryzuje się głębokim charakterystycznym smakiem. 

 

Soczewica czarna (beluga)

Ta odmiana jest najbardziej efektowna. Odznacza się nie tylko walorami smakowymi, ale także kolorem. Dzięki niemu doskonale sprawdzi się, jako element sałatek. Czarny kolor będzie kontrastował z warzywami i na pewno zwróci uwagę Twoich gości. 

 

Soczewica czerwona i żółta  

Soczewica czerwona i żółta wymagają krótszej obróbki termicznej niż pozostałe odmiany, dlatego jeżeli zależy Ci na krótkim czasie przygotowana potrawy, zdecyduj się na którąś z nich. Weź jednak pod uwagę, że ich smak i konsystencja są bardzo delikatne, dlatego najlepiej sprawdzą się jako składnik zup, sosów czy past kanapkowych.