Projekt: Śniadanie

13-01-2016 | Posted by Maria

Czy zdarzyło Ci się wyjść z domu bez śniadania? Chyba każdy z nas miał taki dzień, kiedy po prostu ominął ten posiłek. Gdy raz czy dwa, będąc w pośpiechu zapomnimy o śniadaniu, oczywiście nie stanie się nic złego. Jednak, jeśli pomijanie śniadania stanie się regułą, na negatywne skutki takiego stanu rzeczy nie trzeba będzie długo czekać… Podjadanie w ciągu dnia, senność, spadek energii, zwiększona chęć na słodycze – to tylko kilka efektów zaniedbywania śniadań. Weź udział w naszym eksperymencie! Spróbuj codziennie przez miesiąc jeść pełnowartościowe śniadanie. Szybko zaczniesz zauważać efekty, takie jak lepsze samopoczucie, mniejszy apetyt na przekąski i więcej energii. Jednak śniadanie śniadaniu nie równe. Warto zacząć od tego, z czego powinien składać się ten posiłek. Oto kilka naszych propozycji:

Od czego zacząć dzień?

Jasne, pszenne pieczywo warto zastąpić ciemnym, pełnoziarnistym na zakwasie. Zawiera ono więcej błonnika i mniejszą ilość glutenu, który jest lepiej tolerowany przez organizm. Do każdego śniadania można też włączyć płatki. Tradycyjne płatki kukurydziane zawierają jednak dużą ilość węglowodanów i mało błonnika oraz mogą wzmagać stany zapalne organizmu (kukurydza jest jednym z najbardziej modyfikowanych produktów spożywczych). Warto rozważyć zastąpienie ich innymi płatkami. Płatki quinoa to doskonały produkt śniadaniowy. Zawierają one dużą ilość pełnowartościowego białka, które koniecznie powinno stać się składnikiem każdego, pełnowartościowego śniadania. Białko zawarte w quinoa, czyli komosie ryżowej zawiera wszystkie aminokwasy egzogenne, czyli te, które muszą być dostarczane organizmowi z zewnątrz. Dzięki temu białko z płatków quinoa z powodzeniem może zastąpić białko zwierzęce. Podobnie, duże ilości białka zawierają płatki z amarantusa. Z kolei płatki ryżowe czy jaglane doskonale nadają się dla osób cierpiących na problemy z układem trawiennym. Są bardzo lekkostrawne, mają niewielką ilość tłuszczu i nie zawierają glutenu.

Co do płatków?

Płatki możesz spożywać z mlekiem, sokiem owocowym lub napojami roślinnymi. Te ostatnie mają jednak pewną przewagę nad poprzednikami: nie zawierają laktozy jak produkty mleczne, nie mają też, jak soki, ogromnych ilości cukrów i węglowodanów. Co powiesz na przykład na bezglutenowe mleko jaglane? Najzdrowsze jest mleko kokosowe. Doskonałym rozwiązaniem jest tez mleko ryżowe lub orkiszowe. Niektórzy preferują najbardziej znane mleko sojowe, które także jest dobrym wyborem. Mleko roślinne oprócz tego, że nie zawiera laktozy ma też doskonały smak. Którekolwiek z nich wybierzesz, upewnij się, że jest ono produktem ekologicznym.

Kawa czy herbata?

Kawa do śniadania pobudza na krótko, podnosi ciśnienie i może podrażniać żołądek oraz spożywana z rana dodatkowo odwodni i zakwasi nasz organizm. Czarna herbata z kolei może wypłukiwać magnez z organizmu i jest prozapalna. Dlatego doskonałym napojem do śniadania jest wciąż mało znana i niedoceniana cykoria. Rozpuszczalna cykoria, spożywana jako napój nie zawiera glutenu i nie podrażnia żołądka. Dzięki wysokiej zawartości błonnika zapewnia uczucie sytości. Jest też bogata w inulinę, będącą naturalnym probiotykiem. Możesz także wypić do śniadania filiżankę zielonej lub czerwonej herbaty. Dzięki czerwonej herbacie poprawisz swoją przemianę materii i zadbasz o wątrobę, a zielona herbata dostarczy Ci przeciwutleniaczy.

Na słodko

Lubisz kawę lub płatki na słodko? Nic nie stoi na przeszkodzie, aby je dosłodzić. Jeśli jednak chcesz zjeść naprawdę zdrowe śniadanie, zapomnij o cukrze lub szkodliwym aspartamie. Świetnym pomysłem na osłodzenie każdej potrawy lub napoju jest ksylitol. Ta naturalna substancja pozyskiwana z brzozy polecana jest nawet diabetykom lub osobom na diecie odchudzającej. Jej wartość energetyczna to zaledwie 240 kcal w 100 gramach, podczas gdy wartość cukru wynosi około 390 kalorii! W dodatku ksylitol ma 14 razy mniejszy indeks glikemiczny niż zwykły, biały cukier. Pamiętaj wybieraj ksylitol, który jest produkowany tylko z brzozy- unikaj podróbek.

Śniadania ciąg dalszy…

Jeśli lubisz zabierać ze sobą do pracy przekąski na drugie śniadanie, wybierz te najlepsze. Dobrym rozwiązaniem mogą okazać się owoce, kanapki z pełnoziarnistego pieczywa lub ekologiczne batony bio. Pyszną przekąską na drugie śniadanie lub wczesny lunch może być na przykład baton bio z dodatkiem białka lub z suszonymi owocami, takimi jak figi lub morele. Można też pozwolić sobie na odrobinę słodkości i zabrać do torebki surową czekoladę.

Pamiętaj! Gdy zmagasz się z insulino-opornością, cukrzycą, chorobami tarczycy lub innymi chorobami, poradź się dietetyka, ponieważ wtedy jeszcze bardziej musisz skupić się na diecie i zróżnicowaniu pierwszego posiłku.

Nie zapominaj, że to śniadanie tworzy Twój dzień! Nie bez powodu uważa się je za najważniejszy posiłek.

To od Ciebie zależy jak pobudzisz organizm do pracy na cały dzień!