Sezonowe przysmaki – owoce (śliwki, gruszki, jagody)

04-09-2014 | Posted by Paulina

Latem spożywamy więcej owoców niż zwykle. Warto jest wybierać te, które są łatwo dostępne, tanie i mają dużo wartości odżywczych. Do takich należą śliwki, gruszki i jagody – wszystkie zawierają dużo błonnika, dzięki któremu wpływają korzystnie na pracę naszego przewodu pokarmowego – zmniejsza się skłonność do zaparć. Można je spożywać na wiele różnych sposobów – jako świeże owoce, w postaci suszonej, pieczonej, jako dodatek do lodów, gofrów i deserów. Wyśmienite są również naleśniki z owocami czy ciasto drożdżowe ze śliwkami oraz samodzielnie zrobiony jogurt jagodowy.   

Śliwki:

Najpopularniejsza w Polsce jest fioletowa węgierka. Śliwki są jednym z owoców bardzo często przeznaczanych przez nas do różnego rodzaju przetworów – dżemów, kompotów, powideł. Chętnie jemy je również w postaci suszonej. Śliwki zawierają większość niezbędnych naszemu organizmowi witamin – A, C, E, B6, K, PP. Są również doskonałym źródłem antyoksydantów, które opóźniają proces starzenia się.  Zawarty w śliwkach błonnik  usprawnia perystaltykę jelit oraz na długo daje uczucie sytości, dzięki czemu śliwki są doskonałą przekąską dla osób odchudzających się.

Gruszki:

Są owocami stosunkowo niskokalorycznymi, choć słodkimi w smaku – jedna świeża gruszka to około 60 kcal – świetnie sprawdzają się więc w diecie odchudzającej. Wykorzystuje się je również w postaci pieczonej oraz jako dodatek do ciast. Są bogatym źródłem kwasów owocowych oraz witamin – A, B1, B2, B6, C, PP. Zawierają również dużo potasu, korzystnego dla naszego układu krążenia oraz boru – usprawniającego działanie mózgu i całego układu nerwowego. Zaleca się więc spożywanie gruszek podczas wytężonej pracy umysłowej – poprawiają pamięć i koncentrację. Wapń w nich zawarty wzmacnia kości i zęby.

Jagody:

Świetnie sprawdzają się, jako dodatek do letnich deserów. Poza walorami smakowymi należy docenić ich właściwości lecznicze. Mają korzystny wpływ na nasz narząd wzroku oraz naczynia krwionośne. Witaminy w nich zwarte to przede wszystkim witamina A, C, K oraz witaminy z grupy B. Jagody są ponadto bogate w kwasy owocowe, antocyjany i procyjanidyny, co sprawia, że wykazują właściwości bakteriobójcze. Z powodzeniem mogą więc być stosowane w leczeniu infekcji dróg moczowych  (jako uzupełnienie podstawowego leczenia). Suszone jagody działają zapierająco stąd są zalecane w ostrych biegunkach infekcyjnych. Zawarte w nich garbniki zmniejszają nudności i bóle brzucha oraz ilość stolców biegunkowych.  Jagody obniżają ponadto poziom cholesterolu i glukozy we krwi. Zaleca się je osobom z chorobami układu krążenia oraz chorym na cukrzycę. Jagody są również doskonałym źródłem antyoksydantów. Maseczka wykonana ze świeżych jagód i mąki ziemniaczanej  poprawia koloryt skóry i opóźnia procesy starzenia. 

News Tags