Sezonowe przysmaki – jakie warzywa warto jeść latem?

Sezonowe przysmaki – jakie warzywa warto jeść latem?

04-09-2014 | Posted by Paulina

Latem chętnie spożywamy lekkie dania sporządzane z sezonowych warzyw. Rodzime warzywa są nie tylko smaczne, kolorowe, świeże i pachnące, ale zawierają cenne dla organizmu substancje odżywcze. 

Które z warzyw zasługuje na szczególną uwagę?  

Bób:

Podobnie jak inne rośliny strączkowe, bób ma wiele cennych wartości odżywczych. Charakteryzuje się wysoką zawartością białka, które może być alternatywą dla białka pochodzenia zwierzęcego – ma to znaczenie dla osób będących na diecie wegetariańskiej. Jest również jednym z ważniejszych źródeł kwasu foliowego oraz witamin z grupy B (zwłaszcza B12), wspomagających układ nerwowy i krwiotwórczy oraz potrzebnych kobietom w okresie ciąży. Wiążąc kwasy żółciowe w przewodzie pokarmowym przyczynia się do obniżania poziomu cholesterolu. Mimo wysokiej wartości kalorycznej, jego spożywanie jest zalecane osobom w trakcie odchudzania – na długo zapewnia uczucie sytości i zapobiega powstawaniu niedoborów witamin. Niestety spożywany w nadmiarze wywołuje wzdęcia brzucha. Aby temu zapobiec gotując bób, wrzuć do wody kilkanaście ziaren kolendry lub wsyp pół łyżeczki kminku. Jednorazowa porcja nie powinna być większa niż ¾  szklanki bobu.

Fasolka szparagowa:

Popularna latem fasolka szparagowa, potocznie zwana „szparagówką”, występująca w dwóch odmianach: żółtej i zielonej, jest jedną z chętniej spożywanych roślin strączkowych. I słusznie – to jedna z najwartościowszych roślin pod względem wartości odżywczych. Bogata jest w błonnik, dlatego zaleca się ją zwłaszcza osobom cierpiącym na uporczywe zaparcia. Witaminy, w które obfituje to przede wszystkim witamina A, C, E, witamina B6 i kwas foliowy. Obecne w fasolce flawonoidy, będące naturalnymi przeciwutleniaczami, chronią przed starzeniem się oraz chorobami nowotworowymi. Niski indeks glikemiczny sprawia, że fasolka szparagowa jest idealnym daniem, zarówno dla osób odchudzających się, jak i dla chorych na cukrzycę. Pamiętajmy jednak, aby fasolkę szparagową gotować w lekko osolonej wodzie i spożywać jako samodzielne danie, bez polewania podsmażoną na maśle bułką tartą.

Kabaczek:

Jest popularną odmianą dyni. W kuchni można ją podawać przyrządzaną na bardzo wiele sposobów – w postaci świeżej, duszonej, gotowanej, smażonej, grillowanej, faszerowanej, jako dodatek do sałatek czy placków. Mimo niskiej wartości energetycznej (15kcal/100g) jest bogata w wiele cennych substancji. Jest lekkostrawna, zawiera witaminy: A, B1, C, PP. Do najważniejszych substancji mineralnych, w które obfituje, należy potas i wapń – szczególnie ważne w upały, kiedy się pocimy. Nie odkładają się w niej metale ciężkie, co sprawia, że można ją bezpiecznie podawać nawet małym dzieciom.

Pomidory:

Do najcenniejszych substancji zawartych w pomidorach należy likopen – substancja należąca do karotenoidów.  Jest przeciwutleniaczem (usuwa wolne rodniki) – zapobiega miażdżycy, nowotworom, zaćmie. Hamuje proces zwyrodnieniowy plamki żółtej w oku. Dowiedziono również, że spożywany w odpowiedniej ilości zmniejsza ryzyko rozwoju raka gruczołu krokowego (prostaty). Najlepszy źródłem likopenu jest koncentrat pomidorowy i potrawy z pomidorów z dodatkiem tłuszczu, zwłaszcza jeśli podawane są na ciepło (likopen lepiej wchłania się w obecności tłuszczu i ciepłych potraw).   Pomidory są ponadto jednym z lepszych źródeł witaminy C. Ich spożywanie wzmacnia więc procesy odpornościowe organizmu oraz wpływa korzystnie na stan skóry i błon śluzowych. Zawierają również dużo potasu, który działając moczopędnie wpływa na obniżenie ciśnienia krwi oraz prawidłowe funkcjonowanie układu krążenia. 

News Tags