Przekąski, które Cię odstresują

Przekąski, które Cię odstresują

22-01-2014 | Posted by Natalia

Jak już wiesz, stres może powodować problemy zdrowotne. W stresującej sytuacji naturalną reakcją organizmu jest uwolnienie hormonu kortyzolu. W małych dawkach nie jest on szkodliwy dla zdrowia. Jeśli jednak masz od czynienia z długotrwałym stresem, wysoki poziom kortyzolu może negatywnie wpływać na sen i nastrój oraz powodować różne dolegliwości, nawet otyłość brzuszną.

stres

Na szczęście można z tym walczyć za pomocą odpowiednio dobranej żywności. Oto lista zakupów, które ułatwią Ci zachowanie poziomu kortyzolu w dopuszczalnych granicach:

Szpinak

Zawarty w szpinaku magnez pomaga zrównoważyć wytwarzanie kortyzolu w organizmie. Spróbuj sosów ze szpinakiem oraz pysznych sałatek z cytrusami, które zawierają dużo witaminy C. Możesz dodać do tego orzechy, aby dostarczyć swojemu organizmowi cennych kwasów tłuszczowych.

Fasola i jęczmień

Znajdująca się w fosfolipidach ich błon komórkowych fosfatydyloseryna pomaga przeciwdziałać negatywnym skutkom działania kortyzolu. Dodaj więc ją do swojej diety pod postacią np. białej fasoli i jęczmienia, aby uspokoić nerwy i poprawić jakość snu.

Owoce cytrusowe cytrusy

Kiedy dopada Cię stres, zastąp bogate w węglowodany przekąski owocami cytrusowymi. Badania wykazały, że żywność zawierająca dużo witaminy C (pomarańcze, kiwi itd.) pomaga spowolnić produkcję kortyzolu. Przygotuj sobie zdrowy posiłek: wymieszaj pomarańczę i awokado z łyżką oliwy z oliwek. Przekąska ta może przyczynić się do zmniejszenia stanów zapalnych oraz redukcji tkanki tłuszczowej. Dodaj do tego grillowanego kurczaka, a zapewnisz sobie uczucie sytości.

Kwasy tłuszczowe omega 3

Są one niezwykle korzystne dla zdrowia. Badania pokazują, że kwasy te nie tylko redukują stany zapalne, lecz także przyczyniają się do zmniejszenia poziomu kortyzolu. Możesz zwiększyć spożycie omega 3 za pomocą takich produktów, jak nasiona lnu, sardynki, makrela czy orzechy – powinny one znaleźć się w codziennym menu.

Bazylia

To smaczne zioło należy do rodziny roślin zwanych adaptogenami. Pomagają one zmniejszyć produkcję kortyzolu i są przez to skutecznym sposobem walki ze stresem. Bazylię możesz dodać do żywności jako przyprawę lub zmiksować w owocowym koktajlu.

Cynk

Skutecznie zwalcza stres. Zaledwie 3 g chudego mięsa mogą dostarczyć znaczną ilość cynku, którego organizm potrzebuje codziennie. Bogatym źródłem tego pierwiastka są także ostrygi – 6 ostryg zawiera ponad 70 mg cynku!

Ciemna czekolada

Zwykle zaleca się, aby omijać półki ze słodyczami. Naturalne antyoksydanty zawarte w ciemnej czekoladzie mogą jednak pomóc zmniejszyć stany zapalne organizmu oraz produkcję kortyzolu. Badania wykazały, że osoby, które spożywają ok. 40 g ciemnej czekolady dziennie znacznie zmniejszają poziom tego hormonu. Nie musisz więc mieć poczucia winy po zjedzeniu jednego czy dwóch kawałków gorzkiej czekolady.

News Tags