Pokonaj stres przed wystąpieniem publicznym

23-01-2014 | Posted by Natalia

Przygotowałeś prezentację i za chwilę czeka Cię wystąpienie publiczne. Długo się przygotowywałeś, ale nagle czujesz, że tracisz kontrolę nad swoim ciałem i umysłem. W głowie masz mętlik i wydaje Ci się, że wszystko pójdzie nie tak, jak powinno. Nie da się uniknąć tego typu sytuacji, towarzyszą nam one już od dziecka – w szkole, na studiach, a później w życiu zawodowym. Dlatego trzeba nauczyć się z nimi walczyć. Poznaj sposoby, które znacznie Ci to ułatwią.

stress

Metody relaksacyjne

1. Panuj nad oddechem

Jedną z najpopularniejszych metod relaksacji jest ćwiczenie oddechowe. Jest ono bardzo proste i skuteczne. Wykonując kilka głębokich, spokojnych wdechów i wydechów, uspokoisz swój organizm, obniżysz puls i ciśnienie oraz szybko się odprężysz.

2. Zrelaksuj swoje mięśnie

W tym ćwiczeniu naprzemiennie silnie napinasz mięśnie na kilka sekund a następnie je rozluźniasz. W ten sposób szybko nauczysz się rozróżniać stan napięcia od odprężenia. Metoda ta skutecznie relaksuje psychicznie.

3. Wizualizacja

Jest to metoda, w której świadomie przywołujesz w umyśle pozytywny, kojący dla Ciebie obraz. Może być to Twoje ulubione miejsce, przyroda. Zamknij oczy, weź kilka głębokich wdechów i wyobraź sobie, że znajdujesz się tam, gdzie chciałbyś w tym momencie być, a szybko się odprężysz. Poza tym ćwiczysz w ten sposób swoją zdolność koncentracji i wyobraźnię.

4. Muzykoterapia

Spokojna muzyka potrafi zdziałać cuda. Zamknij oczy i wsłuchuj się w każdy dźwięk przez około 20-30 minut, odkładając wszystkie zmartwienia i lęki na dalszy plan. Poprzez koncentrację na dźwiękach wyciszysz się i nabierzesz dystansu.

Inne metody, szczególnie przydatne przed wystąpieniem publicznym czy ważną rozmową:

1. Dobre przygotowanie

Bardzo często źródłem stresu jest lęk, że słuchacz czy rozmówca zaskoczy nas pytaniem. Dużo daje świadomość, że jesteś świetnie przygotowany i ze swojej strony niczego nie zaniedbałeś, zrobiłeś wszystko, co tylko mogłeś, masz kontrolę nad sytuacją i wiele zależy od Ciebie, a nie od innych.

Spisz na kartce, w krótkich punktach, co po kolei zamierzasz powiedzieć – da Ci to pewność, że o niczym nie zapomnisz.

Warto jest również w domu przećwiczyć kilkakrotnie wystąpienie.

2. Próba przed lustrem

Występując przed lustrem, dowiesz się, jak zachowuje się Twoje ciało w danej sytuacji. Zdecydowanie pewniej będziesz się czuł, znając swoje reakcje. Zyskasz też wiedzę, co możesz jeszcze poprawić, aby wypaść jak najlepiej.

3. Wyobraź sobie, że mówisz do osoby, przy której czujesz się swobodnie

Przed spotkaniem czy prezentacją wielu z nas ogarnia lęk, że będziemy krytycznie oceniani przez innych. Spowodowane jest to tak naprawdę niewiedzą o słuchaczach czy rozmówcach, a nic tak nie stresuje, jak to, co nieznane. Dużo da wtedy wyobrażenie sobie, że mówisz do osób, które znasz, które Cię rozumieją i wspierają. Doda to otuchy i pewności siebie.

4. Pamiętaj – nie jesteś sam

Tak naprawdę większość ludzi stresuje się wystąpieniem publicznym czy ważnym dla nich spotkaniem. Często po nich tego nie widać, prawdopodobnie tak jest i w Twoim przypadku. Świadomość, że nie jesteś odosobniony z tym problemem, znacznie ułatwia radzenie sobie ze stresem.slipinplus-product

News Tags