Pięć niezawodnych sposobów na obniżenie poziomu cholesterolu

Pięć niezawodnych sposobów na obniżenie poziomu cholesterolu

09-06-2016

Cholesterol uważany jest za głównego winowajcę chorób układu krwionośnego. Czy słusznie? Tak i nie. Przede wszystkim trzeba wiedzieć, że groźny jest nie sam cholesterol lecz jego podwyższony poziom. Jak go obniżyć? Jest na to co najmniej pięć skutecznych sposobów.

W zdrowym organizmie odpowiednia ilość cholesterolu spełnia szereg funkcji. Wspiera pracę mózgu, syntezę witaminy D3, jest też niezbędny dla prawidłowej gospodarki hormonalnej. Problemy zaczynają się wówczas, gdy poziom cholesterolu przekracza normę. Powoduje wówczas powstawanie złogów cholesterolowych w tętnicach i co za tym idzie, zwężenie ich światła. Skutkiem są choroby układu krwionośnego takie jak choroba wieńcowa czy miażdżyca, ale nie tylko. Zbyt wysoki poziom cholesterolu może doprowadzić do zawału serca lub wylewu krwi do mózgu. Aby zadbać o zdrowe tętnice musimy zatem obniżyć poziom cholesterolu. Oczywiście, podstawą jest zmiana diety i wyeliminowanie potraw takich jak tłuste mięsa, podroby, żółty ser, śmietana czy masło. Ale to nie wszystko. Dowiedz się, jakie są inne, mniej oczywiste sposoby na obniżenie poziomu cholesterolu.

Unikaj stresu

Choć wiele osób wciąż w to nie wierzy, lekarze są jednomyślni: silny stres powoduje zwiększenie poziomu cholesterolu. Co możesz w związku z tym zrobić? Po pierwsze uwierzyć, że stresu da się uniknąć. Zacznij od wypracowania zdrowego dystansu do spotykających cię sytuacji. Nie rozpamiętuj prawdziwych lub wyimaginowanych porażek, nie angażuj się w konflikty. Naucz się oddychać powoli, gdy czujesz, że nerwy biorą górę. Słuchaj często relaksującej muzyki. Rozmawiaj o swoich problemach z bliskimi. Tego typu proste sposoby pomogą ci to nie tylko odzyskać zdrowie fizyczne, lecz także równowagę emocjonalną.

Rzuć palenie

Badania wykazały jednoznacznie, że palenia papierosów podwyższa poziom cholesterolu we krwi. Wspomaga też tworzenie się złogów cholesterolowych w żyłach. I nie jest to jedyny problem. Gdy palisz, twoje naczynia krwionośne zwężają się. Serce zaczyna wówczas intensywniej pracować, a ciśnienie krwi może gwałtownie się podnosić. W ten sposób palenie przyczynia się do zwiększenia ryzyka wylewu lub zawału. Wnioski nasuwają się same: jeśli chcesz zadbać o swój układ krwionośny – rzuć palenie.

Bądź aktywny

Czy wiesz, że nawet pół godziny lekkiej aktywności fizycznej dziennie pomoże ci obniżyć poziom cholesterolu? Nie musisz od razu zapisywać się na siłownię. Wystarczy, że częściej zaczniesz chodzić pieszo zanim jeździć autobusem, a na weekendową wycieczkę zamiast autem wybierzesz się rowerem. Aktywność fizyczna ma jeszcze jedną ważną zaletę: pomoże ci zrzucić zbędne kilogramy

Spożywaj błonnik

Błonnik wiąże cholesterol, dzięki czemu jest on wydalany z organizmu i nie trafia do twojego układu krwionośnego. Choć wielu osobom błonnik kojarzy się z niesmaczną papką z otrębów, można wprowadzić go do diety na wiele ciekawych sposobów. Pyszne musli na śniadanie, pieczywo razowe zamiast białego, brązowy ryż zamiast ziemniaków to tylko kilka pomysłów na wzbogacenie diety w błonnik. Możesz też przygotować ciasteczka owsiane lub zastąpić słodkie przekąski suszonymi morelami.

Odżywiaj się regularnie

Jeśli chcesz schudnąć, głodówki lub pomijanie posiłków na pewno ci nie pomogą. Wręcz przeciwnie – zaburzą twój metabolizm i spowodują odwrotny skutek. Ta sama zasada obowiązuje, jeśli chcesz obniżyć poziom cholesterolu. Pięć posiłków dziennie, w regularnych odstępach czasu to udowodniony naukowo sposób na trzymanie w ryzach poziomu cholesterolu. W dodatku, regularne odżywianie wpłynie pozytywnie na twoja kondycję psychiczną i zmniejszy apetyt na niezdrowe przekąski.