Obniż cholesterol LDL

Obniż cholesterol LDL

22-01-2014 | Posted by Natalia

Cholesterol jest substancją podobną do tłuszczów, którą wprowadza się do organizmu głównie poprzez żywność pochodzenia zwierzęcego. Nie jest rozpuszczalny w wodzie, a po organizmie przemieszcza się za pośrednictwem krwi, w cząsteczkach zwanych lipoproteinami.

Istnieje cholesterol dobry (HDL) i zły (LDL). Pierwszy jest ważny dla: cholesterol

  • budowy zdrowych błon komórkowych
  • normalnego funkcjonowania hormonów
  • tworzenia witaminy D w skórze
  • właściwego trawienia
  • zapewnienia równowagi naszego systemu nerwowego

Najważniejszą rolą dobrego cholesterolu jest obrona ludzkiego ciała przed negatywnym wpływem środowiska.

Zły cholesterol znajdujący się w organizmie jest do niego wprowadzony przede wszystkim za pośrednictwem środków spożywczych, takich jak:

  • produkty mleczne i masło,
  • mięso: wieprzowina, tłusta wołowina, skóra drobiu itd.

Jak sobie radzić?

Problem można rozwiązać na dwa sposoby: poprzez zwiększenie dobrego cholesterolu lub zmniejszenie złego. W większości przypadków można użyć odpowiedniej diety i lepszej jakości produktów żywnościowych.

Oczywiście najlepiej jest zmienić swój styl życia, tak by móc osiągnąć oba cele jednocześnie. Szczególnie istotne są zmiana nawyków żywieniowych i normalizacja masy ciała.

W sposobie żywienia konieczne jest, aby unikać produktów zawierających nasycone kwasy tłuszczowe i węglowodany proste (chleb, ciastka itd.).

Zdrowa dieta oznacza jedzenie różnorodnej żywności (w tym owoców i warzyw) oraz spożywanie czterech do pięciu posiłków dziennie.

Zaleca się, by dzienne spożycie tłuszczu mieściło się w 30% dziennego zapotrzebowania na energię.

Pożądane jest utrzymanie prawidłowej masy ciała, co oznacza, że jej wskaźnik (BMI) powinien mieścić się w zakresie od 18,5 do 25.

Istotną rolę w obniżeniu poziomu cholesterolu odgrywają regularna aktywność fizyczna, zaprzestanie palenia i ograniczenie nadmiernego spożycia napojów alkoholowych. Regularna aktywność fizyczna jest rozumiana jako ćwiczenia aerobowe, które wykonuje się trzy razy w tygodniu przez co najmniej 30 minut.

Poziom cholesterolu i trójglicerydów we krwi może być zredukowany do pewnego stopnia dzięki niektórym suplementom diety zawierającym np. kwasy tłuszczowe omega 3, sterole roślinne, probiotyki i prebiotyki.

News Tags