Nietrzymanie moczu a menopauza

08-04-2014 | Posted by Paulina

        Nietrzymanie moczu przydarza się bardzo wielu kobietom. Według naukowców co druga
kobieta w ciągu swojego życia miała, lub będzie mieć do czynienia z tym problemem. Często przypadłość ta dotyczy kobiet w okresie menopauzy i po jej zakończeniu.


       

Istnieje wiele przyczyn tego zaburzenia. Wyróżnić możemy:

  • Nietrzymanie „stresowe” – spowodowane niedomaganiem mechanizmów zamykających ujście pęcherza moczowego. Może to być spowodowane uszkodzeniem lub osłabieniem struktur mięśniowych miednicy, a także być wywoływane przez różne czynności zwiększające ciśnienie w jamie brzusznej takie jak kaszel czy śmiech. 
  • Nietrzymanie „bodźcowe” – tak zwane „popuszczanie” wywoływane jest przez nagły bodziec, nagłe parcie na mocz. 
  • Nietrzymanie z nadmiernego przepływu – jego przyczyną jest ciągłe nadmierne wypełnienie pęcherza moczowego. Powodem takiej sytuacji może być zmniejszenie siły mięśniowej pęcherza i w wyniku tego zaleganie moczu w pęcherzu. 

       Spośród przyczyn nietrzymania moczu u kobiet w wieku menopauzalnym najczęściej wymienia się tak zwane „zmiany mechaniczne” w strukturach miednicy. W czasie menopauzy maleje stężenie jednego z najważniejszych dla kobiet hormonów – estrogenu. W wyniku tego w wielu narządach tj. pochwa czy pęcherz moczowy rozpoczynają się zmiany zanikowe.

Co sprzyja nietrzymaniu moczu?

Nietrzymaniu moczu okresu menopauzy sprzyjają takie czynniki jak:

  • otyłość 
  • przewlekłe zaparcia/biegunki 
  • przebyte porody drogami natury i urodzenie dzieci o dużej masie 
  • przebyte zabiegi ginekologiczne 
  • zakażenia dróg moczowych 
  • przewlekłe choroby przebiegające z kaszlem (astma, przewlekła obturacyjna choroba płuc) 


Jak możemy sobie pomóc?

      Stosowanych jest wiele metod radzenia sobie z tą przypadłością. Wybór odpowiedniej metody
zależy od rodzaju nietrzymania moczu. W typie „stresowym” gdzie dochodzi do osłabienia mięśni, stosuje się tzw. ćwiczenia Kegla, które wzmacniają przeponę miednicy. Polegają one na synchronicznym, świadomym kurczeniu i rozluźnianiu mięśni odpowiedzialnych m.in. za zamykanie cewki moczowej. Co ważne ćwiczenia te powinno się wykonywać podczas różnych naturalnych sytuacji – w pracy przy biurku, podczas biegania czy jazdy samochodem. Zwiększa to możliwości utrzymywania moczu podczas codziennych zajęć.
       Spośród innych metod należy wymienić biofeedback (metodę opartą na nauce świadomego
kurczenia mięśni miednicy, stosuje się w tym celu specjalne elektrody pokazujące pacjentowi na
bieżąco efekty ćwiczenia), czy elektrostymulację pochwy lub ćwiczenie pęcherza, oraz zabiegi przy użyciu pola magnetycznego. W niektórych przypadkach konieczna może się okazać zastępcza terapia
estrogenowa lub zabieg operacyjny.

Mena Gold

Łagodzi objawy menopauzy

Zamów teraz >>

News Tags