Niedoczynność tarczycy, Hashimoto - jak sobie pomóc?

Niedoczynność tarczycy, Hashimoto - jak sobie pomóc?

01-03-2018

Brak energii, trudności z koncentracją, ospałość, sucha skóra, obniżone libido i tycie… Wiele z nas ignoruje tego rodzaju objawy i obwinia za nie pogodę, niskie ciśnienie, stres lub, co gorsza, siebie. Problemy zaczynają się pogłębiać, a Ty czujesz się coraz gorzej. Czy wiesz, że wszystkie Twoje problemy mogą być spowodowane niedoczynnością tarczycy? 


Czym jest niedoczynność tarczycy?  

Tarczyca jest gruczołem znajdującym się z przodu krtani. Jej zadaniem jest produkcja trzech hormonów - tyroksyny (T4), trijodotyroniny (T3) i kalcytoniny. Hormony te są odpowiedzialne między innymi za czynności metaboliczne, prawidłowe funkcjonowanie układu nerwowego, układu krążenia oraz układu ruchu.  Niedoczynnością tarczycy nazywamy stan, w którym gruczoł nie produkuje wystarczających ilości hormonów. 

 

Przyczyny niedoczynności tarczycy 

Przyczyny niedoczynności tarczycy mogą być różnorakie. Najczęstszą z nich jest zapalenie tarczycy, czyli choroba Hashimoto. Przebiega ona bezboleśnie, jednak jej skutki są niezwykle uciążliwe. Innymi przyczynami są międzyinnymi: niedobór jodu, zaburzenia czynności przysadki mózgowej oraz stosowanie niektórych leków. 

 

Objawy  

Typowe objawy niedoczynności tarczycy to:

  • suchość skóry, 
  • zaburzenia miesiączkowania 
  • tycie 
  • zatrzymywanie wody w organizmie 
  • wahania nastrojów 
  • obniżony nastrój i koncentracja 
  • uczucie zimna 
  • częste zaparcia. 

 

Jakie zrobić badania?

Jeżeli podejrzewasz, że możesz cierpieć na niedoczynność tarczycy, powinnaś jak najszybciej skonsultować swoje obawy z lekarzem specjalistą. Chorobami układu hormonalnego zajmują się endokrynolodzy, jednak skierowanie na komplet badań krwi pozwalających na diagnozę problemu może przepisać lekarz pierwszego kontaktu. 

Podstawowe badania pozwalające na potwierdzenie lub wykluczenie niedoczynności tarczycy, to:  

  • Oznaczenie TSH, T3 i T4
  • Przeciwciała przeciwko peroksydazie tarczycowej (aTPO, antyTPO) 
  • Przeciwciała przeciwtarczycowe TRAb
  •  Przeciwciała przeciwko tyreoglobulinie

 

Jak sobie pomóc? 

1. Suplementacja jodem 

Jedną z przyczyn niedoczynności tarczycy jest niedobór jodu - pierwiastka niezbędnego do prawidłowej pracy tarczycy, jajników, trzustki, piersi oraz oczu. 

Jod znajdziesz w takich produktach, jak: borówki, sól himalajska oraz ryby, owoce morza i odpowiednie suplementy diety. 

 

2. Umiarkowany wysiłek fizyczny 

Wiele osób z niedoczynnością tarczycy wprowadza do swojej rutyny wyczerpujące i długie treningi, aby za wszelką cenę zgubić nadprogramowe kilogramy. To bardzo duży błąd, który może przynieść odwrotny efekt od oczekiwanego. Przeciążenie organizmu forsownymi ćwiczeniami może nasilać stan zapalny tarczycy i powodować nadprodukcje kortyzolu. Najkorzystniejszym sposobem na dostarczenie swojemu ciału optymalnej dawki ruchu są spacery na świeżym powietrzu, joga, pilates, taniec. Jeżeli cierpisz na niedoczynność tarczycy zdecydowanie powinnaś zrezygnować z crossfitu, obciążających treningów siłowych, interwałowych i długodystansowych biegów. 

 

3. Selen i cynk 

 Oba pierwiastki wspomagają produkcję hormonów tarczycy wpierają pracę układu immunologicznego oraz pomagają eliminować stany zapalne organizmu. 

 

4. Dieta 

 Przy niedoczynności tarczycy ogromną rolę odgrywa prawidłowa dieta. Pierwszym krokiem, który powinnaś poczynić po zdiagnozowaniu niedoczynności tarczycy, jest wyeliminowanie ze swojego jadłospisu wszystkich przetworzonych produktów - sztucznych barwników, konserwantów, cukru, syropu glukozowo-fruktozowego, białej mąki, itp. Badania wykazują, że warto także wykluczyć gluten, nabiał, soję, alkohol oraz przetwory mięsne. 

Równolegle staraj się włączyć do diety zdrowe tłuszcze, kiszonki, nasiona oraz produkty bogate w błonnik, w szczególności warzywa.