Najlepsze źródła węglowoganów dla osób ćwiczących

Najlepsze źródła węglowoganów dla osób ćwiczących

10-02-2015 | Posted by Natalia

Węglowodany to podstawowe żródlo energii dla sportowców. Są niezbędne w sportach wytrzymałościowych, jak i siłowych. Musisz jednak pamiętać, że węglowodany węglowodanom nierówne!

Wybierając produkty z wysokim indeksem glikemicznym, czyli ciastka, słodkie bułeczki czy białe pieczywo, szybko znów poczujesz głód, a nawet zmęczenie i senność. Dzieje się tak dlatego, ponieważ cukry proste powodują gwałtowny wzrost stężenia glukozy we krwi, a ta pobudza trzustkę do zwiększonej produkcji insuliny. Jeśli poziom insuliny wzrośnie zbyt szybko, dojdzie do gwałtownego spadku poziomu glukozy, czyli mózg nie otrzyma wystarczającej ilości paliwa i w efekcie poczujesz senność.

Należy zatem wybierać produkty o niskim indeksie glikemicznym, które są wolno trawione. Dzięki temu glukoza uwalniana jest do krwi powoli i w stałych ilościach. A to sprzyja wysiłkowi fizycznemu i koncentracji.

Ale czy to oznacza, że osoby ćwiczące powinny spożywać tylko chleb i makarony? Absolutnie nie! Wybór jest znacznie większy. Oto węglowodany, które stanowią doskonałe paliwo dla Twoich mięśni:

  • płatki owsiane, żytnie, orkiszowe,
  • rośliny strączkowe,
  • kasze i pieczywo pełnoziarniste (nowość to pieczywo czystoziarniste, czyli bez dodatku mąki, upieczone z samych ziaren),
  • zboża XXI wieku: amarantus i komosa ryżowa,
  • owoce (świeże i suszone).

Jeśli jednak ćwiczysz po to, aby schudnąć, zachowaj ostrożność - to węglowodany są główną przyczyną naszych zbędnych kilogramów. Aby się ich pozbyć, dodawaj ten składnik swojej diety tylko do posiłków, które zjadasz przed treningiem i po nim.

News Tags