Menopauza – jak sobie z nią radzić?

Menopauza – jak sobie z nią radzić?

23-01-2014 | Posted by Natalia

W okresie menopauzy organizm każdej kobiety przechodzi ogromną przemianę. Najbardziej widoczne są zmiany fizyczne oraz te w psychice – zmienia się skóra, zmniejsza się jędrność tkanki podskórnej, pojawiają się wahania nastroju czy napady depresji. Jednak ta największa metamorfoza zachodzi „w środku” kobiecego organizmu.

menopauza22

 

Menopauza a dieta

Przekwitanie to czas, gdy przemiana materii u kobiety ulega gwałtownej zmianie. Nagłe wahania stężenia estrogenów powodują, że organizm zaczyna „wariować”, bo pojawiają się w nim sprzeczne sygnały.

Poza standardowymi objawami (np. uderzenia gorąca) kobiety narzekają na problemy z utrzymaniem wagi. Jest to spowodowane tym, że metabolizm zwalnia i coraz trudniej jest mu spalać kalorie. Oto kilka porad, jak jeść, by sobie pomóc:

  • Odmień schemat jedzenia: jedz 4-5 posiłków dziennie, pomoże to przyspieszyć przemianę materii.
  • Zmień priorytety: odstaw tłuszcze i cukry. Przerzuć się na chude mięso, np. z indyka. Pieczywo wybieraj tylko pełnoziarniste.
  • Wspomóż swoją skórę: postaw na naturalne antyoksydanty. Ich bogactwo znajdziesz w owocach i warzywach. Pomogą Ci one w utrzymaniu jędrności i młodego wyglądu.
  • Nie zapomnij o kościach: brak estrogenów skutkuje ich osłabieniem, więc musisz im pomóc. Sięgaj często po produkty zasobne w wapń – chudy twaróg lub mleko.
  • Chroń serce: zamień tłuszcze nasycone na te nienasycone – najlepiej omega 3. Znajdziesz je w ogromnych ilościach w rybach, szczególnie tych tłustych (łosoś czy makrela). Pomogą w ochronie układu krążenia oraz obniżą cholesterol.
  • Pamiętaj o pamięci: Twój mózg również wymaga dobrego odżywienia. Witaminy z grupy B są mu niezbędne. Wprowadź do swojego jadłospisu orzechy i nasiona jako przekąskę.
  • Przegrupuj mikroelementy: stosuj mniej soli, która sprzyja podnoszeniu ciśnienia. Jedz dużo pomidorów i bananów – zawierają dużo potasu. Ogranicz picie kawy – powoduje ona wypłukiwanie magnezu.
  • Walcz z uderzeniami gorąca: odstaw ostre przyprawy – rozszerzają one naczynia krwionośne i sprzyjają atakom gorąca. Jedz potrawy z soją, ponieważ zawiera ona substancje podobne do estrogenów, które pomogą w zmniejszeniu dolegliwości związanych z menopauzą.

Dobrze dobrana dieta pomoże Ci nie tylko kontrolować wagę, lecz także może wspomóc organizm w ochronie przed różnymi dolegliwościami, np. osteoporozą czy chorobami serca. Dodatkowo prawidłowy sposób odżywiania może wpłynąć pozytywnie na Twoje samopoczucie.

Co mogę zrobić poza dietą?

Każdy pamięta popularne hasło: „Ruch to zdrowie!”. Wszelkiego rodzaju ćwiczenia i sportpodniosą Cię na duchu, dotlenią mózg, rozruszają mięśnie oraz poprawią ukrwienie organizmu. Dodatkowo zapisując się na zorganizowane ćwiczenia, masz szansę poznać wiele kobiet, które również borykają się z tymi samymi problemami związanymi z wiekiem.

Jaki rodzaj aktywności fizycznej wybrać? Oto kilka propozycji i porad:

  • Wiele siłowni czy klubów fitness oferuje pilates, streching, jogę i inne zajęcia.Doświadczeni pracownicy chętnie Ci doradzą, dzięki czemu na pewno wybierzesz coś dla siebie.
  • Pamiętaj, żeby unikać ćwiczeń obciążających kręgosłup i stawy – brak estrogenów mocno je osłabia. Dlatego musisz zrezygnować z treningów typu step czy bieżnia. Ale hantle pomogą Ci wzmocnić mięśnie i przez to też kości, które zagrożone są osteoporozą.
  • Jeśli nie masz dostępu do dużego klubu czy siłowni, nie przejmuj się. Wszystkie te ćwiczenia możesz wykonywać w domu – w internecie znajdziesz mnóstwo filmów i poradników, jak prawidłowo ćwiczyć.

Nawet zwykłe spacery czy popularny ostatnio nordic walking, czyli spacer z kijkami, mogą być świetnym sposobem na utrzymanie dobrej kondycji.

News Tags