Kolana biegacza

Kolana biegacza

30-03-2017

Coś chrupie, coś łupie, czasem zaboli… Problemy ze stawami kojarzą się najczęściej z osobami w podeszłym wieku, jednak bardzo często dotyczą również osób młodych i wysportowanych. Ten, kto regularnie biega wie, jak łatwo jest nabawić się kontuzji, a jak trudno poźniej jest się jej pozbyć

Przeciążenie stawów kolanowych 

 

Chrząstka znajdująca się pod kolanem jest naturalnym amortyzatorem wstrząsów. Osoba regularnie biegająca długodystansowo pokonuje na własnych nogach niewyobrażalną ilośc kroków i tym samym naraża swoje stawy kolanowe na dużo większe obciążenia, niż osoby wybierające inne aktywności fizyczne. 

 

Nadmierne zużycie chrząstki stawowej to główna przyczyna schorzenia nazywanego chlondromeracją rzepki. Głównym objawem świadczącym  o niepokojących zmianach w stawach kolanowych jest tępy ból w przedniej części kolana, który nasila się podczas: 

  • wchodzenia lub schodzenia po schodach 
  • klękania lub kucanie 
  • siedzenia ze zgiętymi kolanami przez dłuższy czas  

 

Innymi dolegliwościami mogącymi świadczyć o istniejącym problemie są: 

  • przeskakiwanie i blokowanie się kolana 
  • opuchlizna 
  • trzeszczenie w stawie rzepkowo-kolanowym  

 

Chlodromeracja rzepki może prowadzić do utrudnienia, a w skrajnych przypadkach uniemożliwienia wykonywania codziennych czynności, nie mówiąc już o uprawianiu sportu… 

 

 

Zapobieganie 

 

Czasami ból kolana pojawia się nagle i przychodzi znikąd, istnieją jednak sposoby, które pozwolą Ci zminimalizować prawdopodobieństwo wystąpienia tego problemu.  

 

  • Wzmacniaj mięśnie nóg 

Rada ta w odniesieniu do biegaczy może się wydawać absurdalna - przecież jeżeli ktoś biega, to musi mieć silne mięśnie nóg. Niestety przekonanie to jest mylne. Biegając podejmujemy wysiłek tlenowy, który co prawda poprawia naszą wydolność, jednak nie wzmacnia siły naszych mięśni. Dlatego bardzo ważne jest, aby osoby regularnie uprawiające bieganie dołączyły do swojego planu, oddzielną jednostkę treningową, którą poświęcą wyłącznie na trening siłowy nóg. Przykładowe ćwiczenia: wykroki, przysiady, martwy ciąg 

 

  • Rozgrzewka 

Sprawa niby oczywista, bo przecież już w szkole podstawowej na lekcji wf-u dzieciaki uczą się, jak prawidłowo przeprowadzić rozgrzewkę, aby uniknąć kontuzji. Jednak, jak wynika z rozmów i statystyk, wielu z nas nie wzięło sobie do serca tej części edukacji szkolnej i o rozgrzewce albo zapominamy, albo nie chcemy o niej pamiętać.  

 

  • Unikaj zbiegania 

Podbiegi są świetną alternatywą dla treningu interwałowego. Wzmacniają siłę mięśni nóg, poprawiaja kondycje i podkręcają metabolizm. Niestety, zbieganie z górki jest dla niedoświadczonych zawodników i osób po kontuzjach bardzo niebezpieczne. Aby chronić swoje kolana, wbiegnij pod górę, ale zamiast z niej zbiegać - zejdź ostrożnie i powoli. 

 

  • Dobre obuwie 

Wielu początkujących biegaczy  z przyczyn finansowych nie chce inwestować w profesjonalne buty do biegania. Zamiast porządnej pary dobrze wyprofilowanego obuwia, wybierają tańsze buty do fitnessu lub zwykłe trampki nieprzystosowane do uprawiania sportu. Osoby te nie zdają sobie jednak sprawy, że długotrwałe bieganie w tego typu butach może odbić się na zdrowiu ich stawów… Zanim wybierzesz się na pierwsze dłuższe wybieganie, upewnij się, że masz na sobie odpowiednie obuwie… 

 

  • Odżywianie 

Prawidłowe odżywianie jest kluczem do sukcesu - uchroni Cię nie tylko przed niechcianą kontuzją, ale także umożliwi osiągnięcie lepszych wyników sportowych. Dla zdrowia stawów szczególnie ważne jest dostarczanie odpowiednich dawek wapnia, witaminy D, C,E, kwasów omega-3 czy kolagenu.

 

 

FlexiForce Plus dla zdrowia stawów 

 

  • polecany osobom starszym i uprawiającym aktywnie sport
  • zawiera opatentowany składnik BioCell Collagen® - otrzymywany z naturalnego źródła, dostarczający kompleks hydrolizowanego kolagenu typu II (60%), siarczanu chondroityny (20%) oraz kwasu hialuronowego (10%), czyli składniki macierzy międzykomórkowej tkanki chrzęstnej
  • BioCell Collagen® dzięki odpowiedniej obróbce technologicznej, dostarcza składniki charakteryzujące się większą biodostępnością
  • dodatkowo wzbogacony o koenzym Q10 i składniki roślinne: ekstrakt z korzenia imbiru, owoców pieprzu czarnego oraz ekstrakt z owoców dzikiej róży, który jest naturalnym źródłem witaminy CWitamina C pomaga w prawidłowej produkcji kolagenu w celu zapewnienia prawidłowego funkcjonowania chrząstki oraz w ochronie komórek przed stresem oksydacyjnym