Kiedy stres wymyka się spod kontroli …

Kiedy stres wymyka się spod kontroli …

19-09-2017

Czy zdarza się, że Twoje serce bije bardzo szybko, chociaż siedzisz na kanapie? Często nękają Cię bóle głowy i zapominasz o ważnych kwestiach? W nocy nie możesz spać a w dzień jesteś zbyt zmęczony by skupić się na swoich obowiązkach? Jeżeli na którekolwiek z powyższych pytań odpowiedziałeś twierdząco, koniecznie przeczytaj ten artykuł! 


Przez stres cierpi nie tylko Twój umysł, ale też ciało 

Bezsenność, częste rozkojarzenie i zapominanie nawet o najprostszych sprawach, może oznaczać, że jesteś nadmiernie zestresowany. Twoje ciało cierpi z powodu silnych bodźców, któremu jest poddawane. Oprócz objawów, które dają Ci się bezpośrednio we znaki, długotrwały codzienny stres może wywołać także szereg poważnych konsekwencji zdrowotnych, takich jak nadciśnienie czy zbyt wysoki poziom cholesterolu we krwi, które są bezpośrednimi przyczynami zawałów i chorób serca. 

 

Słabsza odporność 

Osoby zestresowane częściej zapadają na różnego rodzaju infekcje, ponieważ ich układ odpornościowy jest osłabiony. Odpowiada za to podwyższony poziom kortyzolu nazywanego też hormonem stresu. Kiedy wreszcie masz okazję się zrelaksować, stężenie kortyzolu we krwi gwałtownie się obniża. Paradoksalnie, to właśnie wtedy prawdopodobieństwo zachorowania jest najwyższe. Dlatego też osoby znerwicowane najczęściej przeziębiają się właśnie podczas urlopów i wakacji. 

  

Wypryski i krosty 

Okres dojrzewania masz już dawno za sobą, o młodzieńczym trądziku zdążyłeś dawno zapomnieć, jednak na Twojej twarzy znów zagościły wypryski? Wpływ na pogorszenie stanu zdrowia skóry mają testosteron i adrenalina. Wysoki poziom tych dwóch hormonów wzmaga pracę gruczołów łojowych, co z kolei powoduje zatykanie porów i namnażanie bakterii. Na twarzy pojawiają się zaskórniki, krosty i wypryski. 

 

Gdy stres staje się problemem… 

Nie każdy rodzaj stresu jest zły. Bywa, że stres staje się czynnikiem motywującym do działania, mobilizuje siły organizmu i pomaga w osiąganiu wyznaczonych celów. Niestety, bardzo łatwo o przekroczenie progu odporności organizmu na czynniki stresogenne. Dochodzi wówczas do dezorganizacji funkcjonowania człowieka. Nadmiernie koncentrujemy się na szczegółach i tracimy elastyczność w rozwiązywaniu problemów. Permanentny stres wywołuje szereg reakcji emocjonalnych, takich jak agresja, lęk, gniew i frustracja.

 

Przeciwdziałanie 

Jeżeli zauważysz u siebie zbyt wysoki poziom zestresowania, warto rozważyć zmianę stylu życia i znaleźć metody pomagające rozładować stany napięcia nerwowego. Dobrym pomysłem może okazać się wprowadzenie do codzienne rutyny aktywności fizycznej, np. wieczornego biegania. W prewencji nadmiernego stresu ważne jest także przestrzeganie właściwej diety bogatej w witaminy i minerały (wapń i magnez). Pomocne może się także okazać zażywanie suplementów opartych na naturalnych składnikach oraz picie ziołowych naparów,