Jesienne wzmacnianie odporności

Jesienne wzmacnianie odporności

22-01-2014 | Posted by Natalia

Organizm człowieka w każdej sekundzie styka się z drobnoustrojami. Skuteczna obrona przed ich inwazją wynika ze współgrania wielu rodzajów komórek i substancji, które składają się na układ immunologiczny. 

Krótsze dni, coraz chłodniejsze wieczory, deszczowe popołudnia. Praca, stres, mało snu, nieregularne posiłki. Wszystko to zwiastuje początek corocznej walki Twojego organizmu. Co robić, aby wystawiony na jesienną próbę układ odpornościowy Cię nie zawiódł?

Organizm człowieka w każdej sekundzie styka się z drobnoustrojami. Skuteczna obrona przed ich inwazją wynika ze 
 współgrania wielu rodzajów komórek i substancji, które składają się na układ immunologiczny. Dbanie o równowagę miedzy nimi jest elementem, który poprawia odporność.

Dziecko jest bardziej wrażliwe na różnego rodzaju zakażenia. Jego układ immunologiczny często jest jeszcze niedojrzały, uczy się i nabywa doświadczenia. Należy jednak pamiętać, że taki naturalny trening jest niezbędny dla młodego organizmu – pozwala układowi odpornościowemu osiągnąć pełną dojrzałość, poznać przeciwnika i nauczyć się z nim walczyć. Wzmacnianie odporności można jednak usprawnić. Jak to zrobić?

Odpowiednia ilość snu

Aby zapewnić organizmowi właściwy odpoczynek, dorosły człowiek potrzebuje średnio 7 godzin snu. W przypadku dzieci, w zależności od wieku, czas ten wydłuża się do ok. 10 godzin. Jego niedobór może zwiększyć podatność na jesienne infekcje. Aby ułatwić zaśnięcie, można wypić kubek ciepłego mleka z miodem chwilę przed pójściem łóżka.

Zdrowa dieta

Dostarczenie organizmowi wszystkich składników odżywczych i witamin jest konieczne nie tylko do właściwego wzrostu i rozwoju dziecka, lecz także do zapobiegania infekcjom. Ważną rolę w profilaktyce zakażeń jesienno-zimowych odgrywają witaminy C, A i E, które stymulują układ odpornościowy dzięki swoim właściwościom antyoksydacyjnym. Pozbywają się uszkadzających tkanki wolnych rodników, które powstają w organizmie podczas reakcji zapalnej. Witaminy te stymulują odpowiedź immunologiczną i zmniejszają nasilenie objawów przeziębienia czy grypy.

Codziennie jabłko, kiwi czy sok z cytryny lub pomarańczy – wraz z początkiem chłodnych dni nie zapominaj o owocach!

Badania przeprowadzone w ostatnich latach udowodniły również, że witamina D dzięki swoim właściwościom antybakteryjnym i przeciwwirusowym ma korzystny wpływ na nasilenie i przebieg infekcji. Jest ona wytwarzana w skórze pod wpływem światła słonecznego, dlatego szczególnie w okresie jesienno-zimowym należy dbać o odpowiednią suplementację tej witaminy.

Aktywność fizyczna

Ruch na świeżym powietrzu wzmacnia odporność, a także poprawia wydolność oddechową oraz krążenie. Warto więc skorzystać z ostatnich promieni słońca i wybrać się całą rodziną na spacer czy wycieczkę rowerową.

News Tags