Jesienna depresja – jak sobie z nią radzić?

Jesienna depresja – jak sobie z nią radzić?

22-01-2014 | Posted by Natalia

Coraz krótszy dzień, mniej słońca i zmienna pogoda nie napawają optymizmem. Wiele osób tęskni za latem i czasem beztroski, dlatego jesienna depresja staje się coraz powszechniejszym zjawiskiem. Może dotknąć każdego, niezależnie od płci i wieku. Pojawia się głównie na przełomie października i listopada. Uważa się, iż główną tego przyczyną są zaburzenia hormonalne wywołane brakiem dostatecznej ilości światła słonecznego. W organizmie zwiększa się produkcja melatoniny, a zmniejsza serotoniny i dopaminy.

Czym jest depresja? 

Jest to choroba charakteryzująca się zaburzeniem nastroju. Według Światowej Organizacji Zdrowia jest to czwarta najczęściej występująca dolegliwość na świecie.

Objawy depresji:

  • Utrata życiowej energii
  • Przygnębienie, przedłużające się uczucie smutku, apatia
  • Utrata wiary we własne siły
  • Problemy ze snem lub nadmierna senność
  • Nieodczuwanie przyjemności i poczucie bezsensu życia
  • Niechęć do pracy, codziennych zajęć
  • Drażliwość, nerwowość
  • Izolowanie się od otoczenia
  • Niedbałość o wygląd zewnętrzny
  • Problemy z koncentracją
  • Brak apetytu lub nadmierny apetyt
  • Spadek libido
  • U kobiet mogą wystąpić zaburzenia cyklu miesiączkowego

Jak walczyć z jesienną depresją?

Nie należy poddawać się smutkom. Gdy cierpisz na SAD (seasonal affective disorder, czyli sezonowe obniżenie nastroju), nie zawsze konieczne jest sięganie od razu po leki przeciwdepresyjne. Można zacząć od zastosowania prostych metod, które pomogą przetrwać ten trudny okres i zwalczyć jesienną melancholię.

1. Odpowiednio długi sen

Zmęczenie może nasilać objawy złego samopoczucia. Należy kłaść się spać o regularnych porach i nie doprowadzać do rozregulowania biologicznego zegara.

2. Zdrowe odżywianie

Codzienny jadłospis warto wzbogacić w produkty bogate w witaminę D i kwasy omega 3 (np. ryby), owoce i warzywa, ograniczyć zaś spożycie kawy, herbaty, alkoholu i papierosów. W tym okresie nie musisz mieć wyrzutów sumienia z powodu zjedzonego kawałka czekolady, gdyż zawarta w niej fenyloetyloamina poprawia nastrój.

3. Aktywność fizyczna

Ruch zwiększa produkcję endorfin – hormonów szczęścia. Możesz zapisać się na aerobik lub jogę, która ukoi skołatane nerwy, czy też po prostu biegać przez park po zasłanych złotymi liśćmi alejkach. Ważny jest nawyk regularnego ćwiczenia. Staraj się odżywiać zdrowo, pić 2 litry wody dziennie oraz ćwiczyć, bo atrakcyjny wygląd może również poprawić samopoczucie, a prawidłowa masa ciała zmniejszy ryzyko rozwoju wielu dolegliwości, w tym cukrzycy i chorób serca.

4. Światło

Za spadek nastroju odpowiedzialny jest brak dostatecznej ilości światła. Im dalej od równika, tym więcej przypadków sezonowej depresji. Spędzaj więc wolny czas na świeżym powietrzu i korzystać z promieni słońca. Coraz popularniejsza staje się światłoterapia. Możesz zakupić też lampę antydepresyjną, która emituje światło zbliżone do słonecznego.

5. Kontakt z innymi ludźmi

Depresja wymaga zrozumienia i wsparcia, nie unikaj więc kontaktu z innymi. Czasami zwykła rozmowa z drugą osobą może pomóc. Otaczaj się optymistami, którzy potrafią zarazić swoim dobrym nastawieniem do życia.

6. Pozytywne nastawienie

Pocieszeniem może okazać się myślenie, iż jesień oraz zima przeminą, a za oknem znów będzie zielono i słonecznie. W dobry nastrój wprowadzi Cię ulubiona lektura, która przeniesie Cię do innej rzeczywistości, dzięki czemu chociaż przez chwilę zapomnisz o szarości dnia codziennego.

Co robić, gdy objawy nie mijają?

Ważne, by wychwycić zmiany w nastroju, które stają się niepokojące. Wiele osób nie zdaje sobie sprawy, że cierpi na depresję. Jeśli wszelakie sposoby poprawy samopoczucia zawiodą, nie jesteś w stanie sam sobie poradzić i objawy utrzymują się dłużej niż 2-4 tygodnie, należy skontaktować się ze specjalistą. Nie bagatelizuj sytuacji, gdy pojawią się myśli samobójcze. Ważne jest przełamanie wewnętrznej bariery i wstydu przed wizytą u psychiatry.

Pamiętaj, że jest wiele możliwości walki z jesienną depresją. Ze względu na różne osobowości należy podchodzić do tego problemu indywidualnie. To od Ciebie zależy, czy się mu poddasz, czy znów z optymizmem spojrzysz w przyszłość.

News Tags