Jak ustrzec się kaca?

23-01-2014 | Posted by Natalia

Karnawał sprzyja imprezom do samego rana. Aby jednak poranek ten był równie przyjemny, jak całonocna zabawa, przeczytaj, co możesz zrobić, aby ustrzec się bólu głowy i innych objawów kaca.

Przygotuj się!

Nie pij alkoholu na pusty żołądek – solidny, najlepiej tłusty posiłek to podstawa przed imprezą. Dzięki niemu spowolnione zostanie wchłanianie alkoholu i tak szybko nie zawróci Ci w głowie (ani w żołądku). Pamiętaj też, że gdy jesteś niewyspany i osłabiony, Twoja podatność na działanie drinków jest znacznie większa. Drzemka przed imprezą może okazać się więc dobrym pomysłem.

Pij z rozwagą

Oczywiście poprzestanie na symbolicznym toaście to najprostsze rozwiązanie, jeśli jednak chcesz wypić trochę więcej, warto pamiętać o kilku podstawowych zasadach:

  1. Nie mieszaj! Szczególne niewskazane jest mieszanie z alkoholami gazowanymi, np. z szampanem (lub bardziej popularnym winem musującym). Zawarty w nich dwutlenek węgla przyspiesza wchłanianie alkoholu, łatwo więc stracić kontrolę, czego możesz bardzo żałować po przebudzeniu następnego dnia.
  2. Sam wybór trunku także nie pozostaje bez znaczenia – najmniejszy kac dopadnie Cię po czystej wódce. Ciemne alkohole zawierają nie tylko więcej barwników, lecz także metanolu, a to wszystko sprzyja niestety ciężkiemu porankowi po imprezie. Uważaj więc przede wszystkim na burbon, ale także na czerwone wino i whisky.
  3. Picie wody lub soków owocowych w trakcie imprezy może okazać się zbawienne – zapobiegnie odwodnieniu organizmu, które zwykle odpowiedzialne jest za poranny ból głowy.

A po imprezie…

Choć marzysz już tylko o tym, żeby położyć się spać, nie zapomnij o dostarczeniu organizmowi składników, które wspomogą jego regenerację. Dwie szklanki wody z wyciśniętą połówką cytryny i łyżką miodu uzupełnią niedobór płynów, witaminy C i glukozy. Jeśli możesz pospać trochę dłużej, skorzystaj z tej szansy – to właśnie podczas snu organizm najlepiej się regeneruje. Dobrym pomysłem będzie też przewietrzenie pokoju przed zaśnięciem.

Jeśli mimo wszystko rano nie czujesz się najlepiej, postaw na jajecznicę – jajka zawierają ważny aminokwas (cysteinę), który odgrywa rolę w detoksykacji. Kawa pomoże Ci stanąć na nogi, ale lepiej, jeśli nie będzie zbyt mocna – organizm jest już wystarczająco odwodniony. Przez cały dzień uzupełniaj też płyny i glukozę. Dobrym wyborem będzie sok pomidorowy, źródło potasu i wielu witamin. Nawet jeśli nie masz ochoty podnosić się z łóżka, rozważ wybranie się na spacer albo lekki trening – świeże powietrze podziała orzeźwiająco, a aktywność fizyczna poprawi krążenie.

News Tags