Jak odżywianie wpływa na nasz wygląd?

08-09-2014 | Posted by Paulina

Często nie zdajemy sobie sprawy, jak ogromny wpływ na nasz wygląd i samopoczucie ma stosowana przez nas dieta. Wbrew pozorom masa ciała nie jest jedynym odzwierciedleniem tego co jemy na co dzień. Okazuje się, że sposób, w jaki się odżywiamy w dużym stopniu wpływa również na wygląd skóry, włosów i paznokci. Codzienna pielęgnacja i stosowanie nawet najlepszych kosmetyków może nie przynieść pożądanych efektów, gdy nasza dieta będzie nieodpowiednia. 

Co jeść, aby nasza skóra wyglądała promiennie a włosy i paznokcie były mocne?

Dbając o skórę, dokładnie ją oczyszczamy, odżywiamy i nawilżamy a czasami fundujemy sobie specjalistyczne zabiegi pielęgnacyjne. Włosy i paznokcie w różnorodny sposób stylizujemy, co niestety dodatkowo je niszczy.  Niestety zapominamy o tym, że efekty zewnętrznej pielęgnacji są krótkotrwałe. Zmiana jadłospisu wpłynie natomiast na stan naszej skóry, włosów i paznokci na długo:

  • Pij dużo wody – poziom nawilżenia skóry zależy przecież od nawodnienia naszego organizmu. Optymalnie powinno się wypijać 1,5 -2 litrów wody dziennie (przegotowanej lub mineralnej). Unikaj natomiast słodkich napojów gazowanych, które dostarczają zbędnych kalorii i sprzyjają powstawaniu wzdęć brzucha. Warto zaprzyjaźnić się z zieloną herbatą oraz herbatami ziołowymi. Są smaczne i dostarczają wielu cennych substancji: witamin, substancji mineralnych,  kwasów organicznych i antyoksydantów.
  • Jedz bogate w antyoksydanty owoce i warzywa – prowitamina A (inaczej beta – karoten) to doskonały antyoksydant (neutralizuje wolne rodniki). Dodatkowo chroni skórę przed szkodliwym działaniem promieniowania słonecznego. Witaminy C i E są silnymi przeciwutleniaczami, dzięki czemu spowalniają procesy starzenia. Szczególnie bogate w witaminę A są pomidory, marchew, brzoskwinie, morele, a w witaminę C – czarne i czerwone porzeczki, owoce cytrusowe, truskawki, poziomki. Witamina E należy do witamin rozpuszczalnych w tłuszczach. Doskonałym jej źródłem jest olej słonecznikowy spożywany na zimno, orzechy i nasiona, jajka i mleko tłuste. Bogactwo przeciwutleniaczy zawiera też karob. Do najsilniejszych antyoksydantów należy natomiast astaksantyna.
  • Spożywaj produkty bogate w substancje mineralne. Najważniejszy jest cynk – poprawia on koloryt skóry i sprzyja jej regeneracji, nadaje włosom gładkość oraz blask. Wzmacnia paznokcie zapobiegając ich łamaniu i rozdwajaniu się. Znajdziesz go w rybach, owocach morza, nasionach roślin strączkowych, pestkach dyni. Kolejnym minerałem sprzyjającym urodzie jest krzem – zapobiega on wypadaniu włosów, zwiększa nawodnienie i jędrność skóry. Krzem obecny jest w otrębach, płatkach owsianych, pieczywie razowym oraz ziołach takich jak: pokrzywa i skrzyp polny.
  • Dostarczaj swojemu organizmowi cennych kwasów omega – 3. Kwasy tłuszczowe omega-3 wpływają na zachowanie prawidłowego pH skóry. Warunkują odpowiednią płynność sebum. Są niezbędne do prawidłowego rogowacenia naskórka. Działają ochronnie usuwając skutki działania promieni ultrafioletowych i aktywizują procesy naprawcze w skórze. Spożywaj więc ryby morskie co najmniej 2 razy w tygodniu – łosoś, makrela, śledź. Są one bogatym źródłem kwasów omega - 3 (DHA i EPA).Warto też wprowadzić do diety olej lniany (dobre źródło cennego kwasu α-linolenowego, który wpływa korzystnie na procesy rogowacenia naskórka).

Co robić, aby nasze ciało nie gromadziło wody?

Zatrzymywanie wody w organizmie spowodowane jest przede wszystkim nadmiernym spożyciem  soli kuchennej. Staraj się więc nie dosalać nadmiernie potraw. Zacznij używać więcej przypraw ziołowych: kolendry, która dodatkowo zapobiega wzdęciom brzucha czy pieprzu ziołowego, który ułatwia trawienie pokarmu.  Zrezygnuj z produktów, które zawierają wyjątkowo dużo soli: kabanosów, podsuszanych kiełbas, chipsów, słonych paluszków. Jeśli jesz dużo pieczywa, ogranicz jego spożycie. Do wypieku chleba używa się sporych ilości soli. Poranną kanapkę zastąp porcją płatków owsianych ugotowanych na mleku (bez soli).

Pij dużo wody – to właśnie jej brak sprawia, że nasz organizm zaczyna zabezpieczać się przed odwodnieniem i gromadzić ją w tkankach. Ten problem często dotyka osoby będące na różnego rodzaju dietach odchudzających – zmniejszając objętość spożywanych posiłków często zapominają o uzupełnianiu niedoborów wody.

Co jeść by mieć dobre samopoczucie?

Kluczem do sukcesu jest zróżnicowana dieta. Codzienna dawka witamin zawarta w świeżych owocach, warzywach oraz produktach zbożowych, nienasycone kwasy tłuszczowe omega – 3 obecne w rybach, substancje mineralne (głównie potas i magnez) sprawią, że będziesz cieszyć się wspaniałym samopoczuciem każdego dnia.  

News Tags