Ile lat ma Twój organizm?

Ile lat ma Twój organizm?

29-08-2014 | Posted by Natalia

Na pewno znasz dwie osoby w tym samym wieku, z których jedna jest aktywna i pełna energii, a druga wygląda na starszą niż jest w rzeczywistości i ma problemy ze zdrowiem. Od czego to zależy? Czy mamy to zapisane w genach? A może na dobre samopoczucie wpływa styl życia?

Czy wiek metrykalny jest odzwierciedleniem stanu zdrowia?

Do oceny ogólnego stanu organizmu służy określenie wieku metabolicznego. Może być on taki sam jak wiek metrykalny, ale nie musi. Gdy jest niższy, znaczy to, że organizm jest w dobrej formie. Wiek metaboliczny wyższy od metrykalnego świadczy o problemach zdrowotnych i niezbyt dobrej kondycji ciała.

Jak obliczyć wiek metaboliczny?

W tym celu należy oznaczyć podstawową przemianę materii (PPM), czyli ilość energii niezbędną do utrzymania podstawowych funkcji organizmu (procesy komórkowe, synteza, trawienie, funkcjonowanie mózgu, metabolizm enzymów, utrzymanie temperatury ciała, praca płuc, serca itd.). Do wieku metrykalnego przypisana jest odpowiednia podstawowa przemiana materii. Znając swoją PPM, można odczytać przypisany do niej wiek metaboliczny.

PPM jest tym wyższa, im więcej przemian metabolicznych zachodzi w organizmie. PPM rośnie wraz ze wzrostem masy ciała. Pamiętać należy o tym, że mięśnie (w przeciwieństwie do tkanki tłuszczowej) są tkanką aktywną metabolicznie. Zatem im większa masa mięśniowa organizmu, tym wyższa jest podstawowa przemiana materii. PPM stanowi 45-75% dziennego całkowitego wydatku energetycznego.

Jak obniżyć swój wiek metaboliczny?

Najprostszym sposobem „odmłodzenia” swojego wieku metabolicznego jest zwiększenie masy mięśniowej. W mięśniach zachodzi wiele procesów, do których potrzebna jest energia, dzięki czemu wzrasta nasza podstawowa przemiana materii i łatwiej jest nam zachować szczupłą sylwetkę. Mięśnie zwiększają jednak swoją objętość tylko wtedy, gdy trening jest prowadzony systematycznie. Należy zaczynać od wysiłku o niewielkim nasileniu i stopniowo go zwiększać. Aktywność fizyczna niesie ze sobą szereg korzyści i powinna być prowadzona do końca życia.

Czy dieta ma wpływ na wiek metaboliczny?

Rodzaj i sposób odżywiania ma spory wpływ na poziom metabolizmu. Przede wszystkim należy pamiętać, aby w okresie prowadzenia treningów zapewniać organizmowi materiał do budowy mięśni: białko. Najlepsze jest to pełnowartościowe, które zawiera wszystkie niezbędne aminokwasy. Zaliczamy tu białko pochodzenia zwierzęcego, znajdujące się w mięsie, jajach i mleku. Mięso zawiera w swoim składzie około 16-23% białka. Pamiętaj, aby spożywać chude gatunki mięsa, a drób obieraj ze skóry. Kurczak ze skórą dostarcza 9,3 g tłuszczu/100 g, a bez skóry 1,3 g tłuszczu/100 g.

Pomocne przy obniżaniu wieku metabolicznego może być wzbogacenie diety o produkty będące bogatym źródłem antyoksydantów. Należą do nich: pełne ziarna zbóż, zielona herbata, zielona kawa, owoce i warzywa. Antyoksydanty (przeciwutleniacze) neutralizują wolne rodniki, które są przyczyną uszkodzenia komórek i w rezultacie starzenia się organizmu.

Wiek metaboliczny pozwala na ocenę faktycznego wieku organizmu. Jeśli Twój jest niski, to znak, że odpowiednio dbasz o swoje ciało. Jeśli jednak jest wysoki, potraktuj to jako sygnał do wprowadzenia zmian w swoim życiu. Zacznij regularnie biegać, pływać lub jeździć na rowerze. Zapisz się na lekcje zumby, aerobiku albo na kurs tańca. Jeśli taka forma aktywności to dla Ciebie zbyt duże wyzwanie, możesz zacząć od codziennych spacerów (15-20 minut). Oglądając telewizję, wykonuj przysiady lub ćwiczenia modelujące sylwetkę. Poświęć sobie trochę czasu, a będziesz cieszyć się zdrowiem i energią przez długie lata.

News Tags