Filiżanka witalności

Filiżanka witalności

25-11-2016

„Matcha to najlepsze lekarstwo na ciało i umysł. Sprawia, że nasze życie zystkuje pełnie i nic mu nie brakuje”

Mistrz ZEN ESAI, VII wiek

 

Matcha, czyli sproszkowane liście zielonej herbaty o charakterystycznym intensywnie zielonym kolorze, związana jest z kulturą Japonii od ponad tysiąca lat. Zachodni świat dopiero teraz poznaje zalety tego napoju i wskrzesza kulturę picia herbaty. Popularność matchy w ostatnich latach gwałtownie rośnie- pijają ją celebryci, bloggerzy, sportowcy, a sieciowe kawiarnie wprowadzają ją do swoich menu. Wiąże się to z jej unikatowymi właściwościami odżywczymi, łatwym sposobem przygotowania i możliwością wykorzystania jej w roli dodatku. Dobroczynne działanie sproszkowanych liści Tencha doceniają zwolennicy nurtu „slow life”, którzy propagują spowolnienie tempa życia i zachowanie równowagi w każdym jego aspekcie. Termos pełen matchy zabierany ze sobą w torbie na fitness cz jogę, stał się symbolem świadomego stylu życia.

Picie matchy to nie sezonowa moda, ale świetny wybór dla każdego z nas

Matcha łączy w sobie najbardziej pożądane współcześnie cechy napoju – pobudza, a zarazem uspokaja. Dzięki zawartości L-teaniny, daje nam energię, która uwalniana jest łagodnie i stopniowo. Inaczej niż w przypadku napojów energetycznych czy kawy. Właściwość ta została doceniona już przez japońskich mnichów, którzy spożywali matchę, aby zachować czujność podczas medytacji.

Matcha- element codziennej diety

Matcha jest częścią japońskiej kultury kulinarnej, nie tylko w formie tradycyjnej herbaty, czy zimnego napoju, ale także jako składnik wypieków. Może być używana jako dodatek do lodów, ciast, koktajli, budyniów czy sosów. Smakowe walory marchy zostały odkryte przez najznamienitszych szefów kuchni londyńskich i nowojorskich restauracji, którzy za jej pomocą tworzą awangardowe desery. Ty również możesz, w swoim domowym zaciszu, eksperymentować dodając matchę  tam, gdzie tylko zapragniesz.

 

Zadbaj o swoje zdrowie

Podstawową korzyścią z picia matchy, jest przyjmowanie antyoksydantów, które odpowiadają za neutralizację negatywnych skutków działania wolnych rodników.

Wolne rodniki są stale obecne w naszym organizmie m.in. w skutek stresu. Przeciwutleniacze pomagają się ich pozbyć, dzięki czemu zapobiegają chorobom serca, oczu, mózgu, skóry oraz większości rodzajów nowotworów.

Duże ilości przeciwutleniaczy znajdują się także w świeżych owocach i warzywach, ale to matcha zawiera ich największe stężenie w skali ORAC.

Pijąc matchę, spożywamy całe liście herbaciane, dlatego jej jedna filiżanka to odpowiednik, pod względem zawartości antyoksydantów, aż 10 filiżanek zwykłego naparu z zielonej herbaty.

Lepiej pamiętaj!

L-teanina, aminokwas skoncentrowany w liściach matchy, pobudza nasz mózg do emitowania fal alfa, które odpowiadają za nasze samopoczucie. L-teanina wprowadza nas w stan czujnego odprężenia, podobnego do tego, osiąganego w czasie medytacji. Dietetycy polecają spożywanie tej substancji, ze względu na jej właściwości regulujące poziom dopaminy i seratoniny w naszym organizmie. Są to hormony kluczowe dla naszej kreatywności, pamięci i gotowości do podejmowania wyzwań.

Szybko i łatwo!

Aby przygotować matchę, wsyp 0,5-1 łyżeczkę herbacianego proszku do filiżanki, kubka, lub tradycyjnej czarki (chawan). Zalej niewielką ilością zimnej wody a następnie bardzo dokładnie wymieszaj. Dolej gorącej wody (70- 80 °C). Końcowym etapem jest spienienie napoju za pomocą tradycyjnej bambusowej miotełki chasen lub elektrycznego spieniacza do mleka. Dobrze przygotowana matcha, powinna mieć jednorodną, jasnozieloną konsystencję.