Dlaczego tyjemy, gdy się stresujemy?

Dlaczego tyjemy, gdy się stresujemy?

03-11-2017

Czy wiedziałeś, że istnieje ścisły związek między stresem a przybieraniem na wadze? Ostatnie badania naukowe dowiodły, że hormony produkowane przez nadnercza podczas silnego stresu, mogą powodować szybkie tycie oraz spowalniać proces odchudzania. 


Czym jest kortyzol? 

Kortyzol to hormon produkowany przez nasze nadnercza. Jego poziom w organizmie jest zmienny  w zależności od pory dnia i nastroju.  Wysokie stężenie kortyzolu we krwi towarzyszy stanom napięcia nerwowego. Jest to odpowiedź naszego organizmu na sytuacje będące potencjalnym zagrożeniem naszego zdrowia lub życia. Wyrzut hormonów stresu to pozotałość po naszych przodkach, którzy musieli walczyć o przetrwanie i ich organizm w ten sposób przystosowywał się do trudnych warunków zewnętrznych. 

 

Dlaczego tyjemy? 

Wysokie stężenie kortyzolu w organizmie powoduje wyrzut cukru do krwi, przez co mamy wzmożony apetyt. Ponadto nasz mózg otrzymuje sygnał, że znajdujemy się w stanie zagrożenia, więc spowalnia metabolizm, aby zaoszczędzić energię. Jeżeli wysoki poziom kortyzolu utrzymuje się przez długi czas, tkanka tłuszczowa zaczyna być magazynowana w bardzo charakterytyczny sposób. Osoby pernamentnie zestresowane mają otłuszczony kark, brzuch i okrągła twarz, a szczupłe nogi i ręce. 


Jak rozpoznać wysoki poziom kortyzolu? 

Charakterystyczne objawy towarzyszące przewlekłe wysokiemu poziomowi kortyzolu we krwi to: 

  • tkanka tłuszczowa zlokalizowana głównie wokół brzucha
  • niekontrolowane napady głodu 
  • problemy trawienne 
  • nasilone objawy PMS 
  • przewlekłe zmęczenie 
  • nadmiar wody w organizmie
  • bezsenność. 

 

Jak utrzymać kortyzol na prawidłowym poziomie? 

Aby kortyzol utrzymywał się na prawidłowym poziomie, przede wszystkim powinieneś przestać się stresować. Pomocne mogą się okazać  techniki relaksacyjne oraz odpowiedni sposób odżywiania. 

Przede wszystkim: 

  • zadbaj o równowagę pracy i wypoczynku
  • unikaj bardzo niskokalorycznych diet 
  • wysypiaj się 
  • nie wykonuj częstych i długich treningów aerobowych 
  • wykonuj ćwiczenia oddechowe 
  • znajdź czas na przyjemności, pasję i hobby.