Dlaczego tyjemy? 4 czynniki

28-08-2019

Zgodnie z najnowszymi szacunkami naukowców otyłość to problem, z którym boryka się już 25% Polaków, z nadwagą zmaga się natomiast aż 68% mężczyzn i 53% kobiet. Te problemy coraz częściej dotykają również dzieci oraz nastolatków. Naukowcy alarmują – jeśli chodzi o wzrost otyłości wśród dzieci, Polska utrzymuje się w najwyższej światowej czołówce.


1. To wina genów

To prawda, że geny wpływają na tempo przyrostu wagi. Niektórzy z nas tyją błyskawicznie, inni mogą jeść fast-foody bez konsekwencji w postaci dodatkowych kilogramów. Podobnie z utratą wagi – niektórzy zrzucają zbędny tłuszczyk błyskawicznie, inni torturują się dietami, które przynoszą marne efekty. Dlaczego tak jest?

Geny decydują o tempie metabolizmu, czyli tego, jak sprawnie nasz organizm metabolizuje tłuszcze, węglowodany i białka, ile przyswajamy z pożywienia wartości odżywczych i jak przetwarzamy pożywienie na energię.

Dotychczasowe badania pokazują, że nie istnieje jeden gen otyłości, który można obwinić za zgromadzone kilogramy. Istnieją jedynie geny zwiększające ryzyko wystąpienia otyłości – dlatego niektórzy mają większe lub mniejsze skłonności do tycia od innych. Warto jednak pamiętać, że również u osób bardziej podatnych na tycie otyłość i nadwaga pojawia się dopiero po wystąpieniu odpowiednich warunków środowiskowych – czyli w uproszczeniu to styl życia wpływa na kondycję sylwetki. Można więc odziedziczyć skłonność do tycia, ale nie oznacza to, że takie obciążenie genetyczne skazuje nas na otyłość.

2. To wina diety

Po pierwsze każdego dnia spożywamy zbyt dużo kalorii. Szacuje się, że nawet w ciągu ostatnich kilkudziesięciu lat średnia kaloryczność spożywanego w ciągu dnia pokarmu zwiększyła się o 500 kcal. Jedzenie jest dostępne na każdym kroku, dlatego łatwiej ulegać pokusom i sięgać po przekąski. Zmniejszyła się za to ilość spożywanych w ciągu dnia posiłków, co nie jest jednak zjawiskiem pozytywnym.

Żyjemy szybciej i jemy często w biegu – zdarza się, że poprzestajemy a śniadaniu i obfitej kolacji tuż przed snem. W ciągu dnia łatwiej sięgnąć po wysokoprzetworzoną i wysokokaloryczną przekąskę niż pełnowartościowy, odpowiednio zbilansowany posiłek.

3. To przez brak ruchu

Ilość ruchu, który wykonujemy każdego dnia drastycznie maleje. Tylko 10% dorosłej populacji Polaków zapewnia sobie wystarczającą ilość aktywności fizycznej. Postęp technologiczny ogranicza aktywność fizyczną na każdym kroku – posługujemy się pilotami, telefonami, przesiadamy się na samochody albo elektryczne hulajnogi. Zamiast skorzystać ze schodów wiadamy do windy albo używamy schodów ruchomych, a zamiast wyjść z przyjaciółmi na spacer, używamy komunikatorów internetowych albo spotykamy się… na jedzeniu.

4. To przez stres

Stres i presja, pod jaką współcześnie żyjemy odkłada się w postaci dodatkowych kilogramów. Osoby ze skłonnościami do otyłością często odreagowują, sięgając po słodycze i fast-foody. Napięcie psychiczne jest także częstą przyczyną bezsenności, a niewyspany organizm szuka dodatkowego „paliwa” w postaci wysokokalorycznych, słodkich lub tłustych przekąsek.

Rozwiązanie? Małe zmiany nawyków

W trosce o zdrowie i smukłą sylwetkę warto zacząć od postawienia małych kroków w stronę zmiany codziennych nawyków. Zastanów się, w jaki sposób docierasz do pracy, co jesz i jak spędzasz czas wolny. Zaplanuj posiłki na najbliższe dni i pamiętaj o aktywności fizycznej.

Jeśli zmiana nawyków na zdrowsze jest dla Ciebie bardzo trudna, pamiętaj, że możesz sięgnąć po sprawdzoną pomoc!

Garcinia Fat Burner Drink

to odchudzający napój oparty w 100% na naturalnych składnikach roślinnych. Dzięki wysokiej zawartości składników aktywnych pobudza metabolizm i przyspiesza spalanie tłuszczu. Wyciąg z Garcinia Cambogia hamuje z kolei apetyt, tłumiąc codzienne zachcianki na niezdrowe przekąski - to doskonałe wsparcie dla wszystkich łasuchów, którzy chcieliby popracować nad swoimi nawykami żywieniowymi i uzyskać spadek wagi oraz smuklejsze i zdrowsze ciało.