Dlaczego nie powinno się pić alkoholu przed treningiem i po nim

22-01-2014 | Posted by Natalia

Od czasu do czasu większość osób sięga po alkohol – dla relaksu czy też dla przyjemności. Jeśli nie przeszkadzają ci skutki i konsekwencje spożycia napojów wyskokowych, zastanów się nad piciem ich wtedy, kiedy jesteś aktywny fizycznie.

impreza

Liczne badania wykazały, że spożywanie alkoholu przed aktywnością fizyczną ma negatywne skutki:

  • zmniejsza dokładność ćwiczeń, równowagę i czas reakcji,
  • spowalnia zdolności wizualne i przetwarzanie danych,
  • zmniejsza siłę i wytrzymałość mięśni,
  • odwadnia organizm.

Co dzieje się z ciałem podczas picia alkoholu

Kiedy pijesz napoje alkoholowe, dostają się one przez ściany pustego żołądka i przenikają do mózgu w ciągu jednej minuty. Około 20% alkoholu jest wchłaniane do krwiobiegu bezpośrednio w żołądku, podczas gdy pozostałe 80% wchłania się w jelicie cienkim.

Alkohol hamuje działanie neuroprzekaźników w mózgu, co wpływa na postrzeganie informacji zmysłowych. Dlatego dostajesz zniekształcone informacje o odległości między obiektami, ich prędkości, temperaturze otoczenia, itd.

Skutkiem są objawy zatrucia alkoholowego: niewyraźne widzenie, zaburzenia mowy, utrata równowagi, wzmożona potliwość i zmniejszenie odczuwania bólu. Podczas spożywania alkoholu przestaje działać hormon, który reguluje gospodarkę płynów w organizmie, co powoduje odwodnienie.

Po treningu na piwo? Nie, dziękuję!

1. Dostarczenie kalorii

Jeśli jesteś po treningu i wypijesz duże piwo, które ma średnio 250 kalorii, w dużej mierze zrównoważysz te spalone podczas właśnie zakończonych ćwiczeń.

Alkohol ma 7 kalorii w 1 gramie, czyli dwa razy więcej niż 1 gram białka czy węglowodanów, ale mniej niż 1 gram tłuszczu. Kalorie te są jednak zwane „pustymi”, ponieważ napoje wyskokowe zawierają tylko niewielkie ilości ważnych dla organizmu składników odżywczych.

Nadmiar kalorii pochodzących z alkoholu zostanie zgromadzony w postaci dodatkowej tkanki tłuszczowej. Ponadto zmniejsza on wchłanianie i wykorzystanie witamin oraz składników mineralnych, co spowalnia metabolizm białek i węglowodanów. Prowadzi to do stanu katabolicznego metabolizmu (m.in. dochodzi wtedy do degradacji białek mięśniowych), gdy organizm zaczyna wykorzystywać ciężko wypracowane mięśnie, aby zdobyć potrzebną energię.

2. Wpływ na spalanie tłuszczu

Twoje ciało nie jest przystosowane do przechowywania alkoholu, co oznacza, że natychmiast po jego spożyciu rozpoczyna się destylacja. Nawet podczas treningu organizm gorączkowo będzie chciał pozbyć się alkoholu, a nie tkanki tłuszczowej. Zaburza on też metabolizm białka i tłuszczu w wątrobie, co powoduje zakłócenia w produkcji enzymów trzustkowych (potrzebnych do trawienia tłuszczów). Prowadzi to do podwyższonego poziomu lipidów we krwi.

Alkohol powoduje też uwalnianie insuliny, co zwiększa metabolizm glikogenu w wątrobie. Rezultatem jest silna tendencja do przechowywania tłuszczu, co utrudnia utrzymanie szczupłego ciała.

3. Odwodnienie

Złe samopoczucie po wypiciu alkoholu jest znakiem, że jesteś poważnie odwodniony. Zawroty głowy, pulsujący ból, nadmierne pragnienie, bladość i drżenie to skutki braku płynów w organizmie.

Próba wykonywania ćwiczeń, gdy jesteś odwodniony, powoduje niską wydajność, zwiększa ryzyko obrażeń, wzmacnia uczucie wysiłku i spowolnienia, co  w rzeczywistości przeszkadza, jeśli chcesz poczynić postępy na siłowni.sportasan-product

News Tags