Dieta odmładzająca – czy to możliwe?

12-06-2015 | Posted by Natalia

Zastanawiasz się, co jeść, aby schudnąć, przyspieszyć przemianę materii czy spalanie tkanki tłuszczowej. Ale sposób odżywiania ma wpływ również na wiele innych elementów naszego wyglądu. Dziś podpowiemy Ci, co jeść, aby mieć więcej energii, mniej zmarszczek i na dłużej zachować młody wygląd.

Nie tylko geny

Pewnie nieraz zastanawiasz się, dlaczego niektórzy wyglądają bardzo młodo jak na swój wiek, a innych wszyscy oceniają na starszych niż są w rzeczywistości. Nie zawsze o wszystkim decyduje genetyka. Ty również masz wpływ na to, jak szybko pojawią się u Ciebie oznaki upływającego czasu. Co więc przyspiesza starzenie się organizmu?

Wolne rodniki

Co to takiego? To mikrocząsteczki powstające w naszym ciele w procesie przetwarzania tlenu w energię. Działają negatywnie na nasz organizm, ponieważ powodują wiele chorób i dolegliwości, a także są odpowiedzialne za przedwczesne starzenie. Ilość wolnych rodników zwiększa się, jeśli palisz papierosy, często towarzyszy Ci stres, niezdrowo się odżywiasz i masz częsty kontakt z powietrzem zanieczyszczonym spalinami.

Jak można bronić się przed wolnymi rodnikami? Pomogą Ci w tym przeciwutleniacze, czyli substancje, które je neutralizują. A gdzie je znajdziesz? Oczywiście w żywności! Dodaj więc do swojego jadłospisu pomidory, buraki, jagody, kakao, żurawinę, truskawki, jabłka, marchew, śliwki, natkę pietruszki czy szpinak. Bogate w antyoksydanty są też orzechy laskowe, karob, łosoś (zawiera astaksantynę – jeden z najsilniejszych przeciwutleniaczy) i otręby.

Intensywny wysiłek fizyczny

Sport to zdrowie? Tak, ale tylko w przypadku, kiedy dbasz o odpowiednią regenerację po wysiłku fizycznym i uzupełniasz utracone podczas treningu substancje odżywcze. Intensywne ćwiczenia sprawiają również, że Twój organizm zużywa więcej tlenu, a więc produkuje również więcej wolnych rodników. Nie oznacza to, że aby zachować na długo młody wygląd, musisz zrezygnować z aktywności. Wystarczy, że dodasz do swojego jadłospisu wymienione wcześniej produkty, aby zneutralizować wolne rodniki.

Promienie UV

Lubisz się opalać i każdy letni dzień spędzasz na słońcu? Oznacza to, że Twoje ciało jest bardziej narażone na przedwczesne starzenie. Całkowite unikanie promieni słonecznych jest jednak niemal niemożliwe (a także niewskazane, ponieważ to dzięki nim wytwarzana jest w naszym organizmie niezwykle dla niego ważna witamina D). Pamiętaj jednak o stosowaniu kremów z filtrem, nawilżaniu skóry po kąpieli i unikaniu słońca w tych godzinach, kiedy świeci ono najintensywniej. Jest to ważne szczególnie teraz, kiedy coraz więcej osób szykuje się na wakacyjny urlop.

Stres

Ciężki dzień w pracy, domowe obowiązki i ciągły pośpiech – brzmi znajomo? Jeśli stres towarzyszy Ci na co dzień, możesz mieć pewność, że odbije się to na Twoim wyglądzie i zdrowiu. Na szczęście niektóre produkty spożywcze mają również działanie łagodzące stres. Należą do nich m.in. surowe czekolady, owoce cytrusowe, fasola, jęczmień, siemię lniane, orzechy, jagody, ryby (makrela, sardynki itd.), słodkie ziemniaki (bataty) i mięso z indyka.

Odżywianie

Nie lubisz gotować, więc na obiad kupujesz mrożoną pizzę, którą odgrzewasz w mikrofalówce? Nie wyobrażasz sobie wakacyjnego weekendu bez grillowanej karkówki i piwa? Nic nie jesz przez cały dzień, aż w końcu Twój głód jest tak duży, że w biegu sięgasz po frytki i hamburgera? A może ciężki dzień w pracy wynagradzasz sobie paczką ciastek? Pamiętaj, że Twój sposób odżywiania to nie tylko nadprogramowe kilogramy czy szczupła sylwetka. To także inwestycja w przyszłość i zapowiedź Twojego wyglądu, zdrowia oraz samopoczucia za kilka, kilkanaście i kilkadziesiąt lat. Jeśli odczuwasz głód pomiędzy posiłkami, zamiast chipsów i fast foodów, zawsze możesz wybrać zdrowe przekąski, takie jak bakalie i orzechy, naturalne chrupki i ekologiczne słodycze.

Jak więc się odżywiać, aby na długo zachować młody wygląd i zdrowie? Unikaj przetworzonej żywności, a także jedz jak najwięcej naturalnych produktów BIO. Nie zapominaj też piciu wody mineralnej, ponieważ osoby, które piją mniej, szybciej zaczynają zmagać się ze zmarszczkami oraz utratą jędrności skóry. Zamiast więc kolejnej kawy czy czarnej herbaty sięgnij po szklankę wody. Dzięki temu Twoja skóra nabierze jędrności i zdrowego wyglądu, a Ty i wszyscy z Twojego otoczenia zauważycie efekty znacznie szybciej niż myślisz.

Obróbka cieplna żywności

Również to, jak przygotowujesz posiłki, ma bardzo duży wpływ na przedwczesne starzenie Twojego organizmu. Podczas obróbki termicznej mogą powstawać szkodliwe substancje, które są m.in. odpowiedzialne za coraz wyraźniejsze oznaki upływającego czasu. Sprzyjają temu szczególnie procesy smażenia i grillowania (np. widoczne „przypalone” kreski na grillowanym mięsie). Jeśli więc chcesz na dłużej zachować młody wygląd, wybieraj gotowanie, zwłaszcza na parze. Dzięki temu opóźnisz procesy starzenia organizmu, wzmocnisz go i poprawisz jego funkcjonowanie.

News Tags