Dieta niskocholesterolowa – porady dietetyczne

Dieta niskocholesterolowa – porady dietetyczne

02-06-2014 | Posted by Paulina

Choroby układu sercowo- naczyniowego zaliczane są do tzw. chorób dietozależnych. Jednym z czynników zwiększających ryzyko ich wystąpienia jest dieta dostarczająca zbyt dużej ilości cholesterolu i tłuszczów zwierzęcych.

Wysokie stężenie cholesterolu we krwi – zwiększa ryzyko chorób układu krążenia

 Czynnikiem, który nawet 3-krotnie zwiększa ryzyko wystąpienia zawału serca jest podwyższone stężenie cholesterolu we krwi. Skuteczną metodą obniżenia jego poziomu jest przejście na dietę niskocholesterolową, przy jednoczesnym zwiększeniu aktywności fizycznej. Dieta powinna być stosowana nie tylko przez osoby z zaburzeniami lipidowymi, ale wszystkie dbające o zdrowie.

 Dieta niskocholesterolowa – jakich produktów unikać?

1. Tłuszcze

Zawartość tłuszczu nie powinna przekraczać 30% zapotrzebowania energetycznego. Stosować należy produkty niskotłuszczowe, takie jak 1-2% mleko, chude sery, odtłuszczone jogurty. Ważne jest ograniczenie podaży nasyconych kwasów tuszczowych (obecne w produktach pochodzenia zwierzęcego-mięso, nabiał). Zaleca się wykorzystywać do smażenia oraz jako dodatek do potraw: olej rzepakowy, słonecznikowy czy oliwę z oliwek. Wsakzane jest ograniczenie  spożycis twardych margaryn oraz gotowych wyrobów cukierniczych i piekarskich, ze względu na zawartość w nich niekorzystnych kwasów tłuszczowych trans. 

Bardzo pożądane w diecie są wielonienasycine kwasy tłuszczowe omega 6 i omega 3. Znajdują się one w tłustych rybach (makrela, łosoś, dorsz, śledź, oliwie z oliwek, oleju rzepakowym, sojowym, słonecznikowym, kukurydzianym, z pestek winogron a przede wszytkim oleju lnianym.

2. Cholesterol pokarmowy

Cholesterol pokarmowy powoduje zwiększenie stężenia cholesterolu frakcji LDL we krwi (złego cholesterolu). W związku z tym zaleca się ograniczenie spożywaniea jaj do 3-4 na tydzień, a także  wędlin typu: parówki, kiełbasy. pasztety, wątróbki oraz pełnotłustych serów żółtych i tłuszczów zwierzęcych. 

Dieta niskocholesterolowa-produkty zalecane

1. Błonnik pokarmowy

W diecie niskocholesterolowej bardzo ważne jest spożywanie dużych ilości błonnika. Jest on odpowiedzialny nie tylko za obniżenie stężenia cholesterolu frakcji LDL, ale także za regulację stężenia glukozy i insuliny we krwi. Dodatkowo przyspiesza motorykę jelit i zapobiega powstawaniu zaparć. Bogatym źródłem błonnika są produkty powstałe na bazie pełnych ziaren zbóż (chleb razowy, płatki owsiane, płatki pełnoziarniste), otręby, owoce, warzywa i nasiona roślin strączkowych.

2. Sterole i stanole roślinne

Sterole roślinne (fitosterole) są to związki tłuszczowe naturalnie występujące w diecie, które chronią układ sercowo- naczyniowy. Spożywanie 1g fitosteroli dziennie pozwala w widoczny sposób obniżyć poziom cholesterolu całkowitego i jego frakcji LDL. Bogatym źródłem fitosteroli są ziarna sezamu i pestki słonecznika. Sterole roślinne są także dodawane do margaryn i jogurtów. 

Jak skomponować dietę niskocholesterolową?

  • gotuj w wodzie i na parze, unikaj smażenia, możesz piec potrawy bez użycia tłuszczu
  • edz dużo owoców i warzyw
  • usuwaj z mięsa skóry i tłuszcz
  • do surówek dodawaj oliwę z oliwek lub olej roślinny, majonez jest zabroniony
  • jasne pieczywo zastąp ciemnym
  • unikaj pokarmów będących źródłem cholesterolu, nasyconych kwasów tłuszczowych i kwasów tłuszczowych trans (słodycze, chipsy, żywność typu fast food)
  • czerwone mięso spożywaj 1-2 razy w tygodniu
  • jedz tłuste ryby morskie (2-3 razy w tygodniu, wystarczy 100g porcja)
  • używaj wyłącznie odtłuszczonych lub niskotłuszczowych produktów mlecznych
  • dostosuj kaloryczność posiłków do trybu życia
  • ogranicz spożycie soli
  • pij dużo wody, herbaty, soków warzywnych
 

Polecamy!

Holestop

Powiedz cholesterolowi STOP!

Zamów tutaj>>

 

News Tags