Dieta kobiet w okresie menopauzy

Dieta kobiet w okresie menopauzy

07-04-2014 | Posted by Paulina

    Słysząc słowo dieta kojarzymy to ze szczególnym sposobem żywienia w trakcie odchudzania lub choroby. Wiele osób zapomina, że dieta to nic więcej jak tylko określony sposób komponowania jadłospisu, przede wszystkim dla ludzi zdrowych. Dotyczy to również, kobiet w okresie menopauzy. Zalecenia dietetyczne
dla kobiety w tym okresie dotyczą m.in. odpowiedniego zbilansowania jadłospisu przy jednoczesnej podaży niezbędnych składników odżywczych. Przyczyną takiego
staniu są hormony, które zmieniają swój poziom w tym okresie oraz pośrednio spowalniają przemianę materii.

 

    Kobiety w tym okresie nie powinny zapominać o kościach dlatego w naszej diecie musimy zadbać o właściwą podaż wapnia oraz fosforu (w stosunku 1:1), dieta
powinna być bogata w mleko i jego przetwory, jaja, produkty zbożowe, orzechy, warzywa strączkowe (w tym soja) i zielonolistne (kapusta, szpinak, brukselka). Taki sposób odżywiania wzmacnia kości i chroni organizm przed osteoporozą - chorobą, na którą wyjątkowo często zapadają kobiety w okresie pomenopauzalnym.

Istotną rolę pełni również witamina D3, która wytwarzana jest w skórze pod wpływem słońca. Jej źródłem są przede wszystkim produkty mleczne oraz tłuste ryby. Ostatnie badania wykazały, że niezbędna jest również jej suplementacja. Kobiety powinny pamiętać o obecności aktywnych metabolitów witaminy D3- potasu, manganu, cynku, miedzi, witaminy C oraz witaminy K. Kluczową rolę odgrywa również białko i laktoza, biorące udział w transporcie wapnia. Kobiety powinny unikać również dużych ilości soli, kawy oraz czarnej herbaty, których nadmiar spowodować może znaczne odwapnienie kości.
     Zmniejszenie poziomu cholesterolu HDL wywołane spadkiem produkcji estrogenów należy poprawić za pomocą właściwe dobranej diety, bogatej w świeże
warzywa, owoce, morskie ryby i oleje roślinne, a pozbawiona nasyconych kwasów tłuszczowych i cholesterolu. Szczególnie należy ograniczyć należy spożycie tłuszczów zwierzęcych oraz słodyczy.
    Istnieją badania potwierdzające korzystne antynowotworowe działanie nienasyconych kwasów tłuszczowych w diecie kobiet w okresie menopauzy.
    Również istotną zmianą w żywieniu kobiet w okresie menopauzy jest konieczność zwiększenia podaży produktów roślinnych bogatych w fitoestrogeny [należą do nich m.in. flawonoidy (izoflawony), lignany i stilbeny], których głównym źródłem są soja oraz siemię lniane, otręby pszenne, jagody czy jabłka. Fitoestrogeny
inaczej nazywane estrogenami pochodzenia roślinnego, oprócz łagodzenia objawów menopauzy wykazują działanie antynowotworowe, antywirusowe, bakteriobójcze i przeciwzapalne oraz antymiażdżycowe, a ich spożycie jest całkowicie bezpieczne.


     Istotne w tym czasie dla kobiet jest aby zachować zdrowe nawyki żywieniowe i jednocześnie pamiętać o regularnych ćwiczeniach oraz unikać alkoholu i innych używek. Odpowiedni wysiłek fizyczny połączony z dobrze skomponowaną dietą pozwala kobietom zachować młodość i dłużej cieszyć się zgrabną sylwetką oraz zdrowym stylem życia.

 

Polecamy:

Malinie 2+1

Przyspiesza metabolizm i spalanie tłuszczu!

Zamów teraz >>

 

News Tags