Czy dieta bezglutenowa sprawi, że schudniesz?

10-04-2015 | Posted by Natalia

Świat oszalał na punkcie diety bezglutenowej. Media informują, że dzięki niej można w końcu zrzucić zbędne kilogramy i zyskać wymarzoną figurę. Niektórzy twierdzą nawet, że rezygnacja z glutenu sprawi, że nadprogramowa tkanka tłuszczowa zniknie z brzucha i okolic talii, czyli tych miejsc, które najtrudniej jest wyszczuplić. A jak jest naprawdę?

O co chodzi z tym glutenem?

Gluten jest rodzajem białka występującego w zbożach, takich jak pszenica, jęczmień czy żyto. U niektórych osób występuje trwała nietolerancja tego składnika (tzw. celiakia), dlatego jeśli jedzą zboża go zawierające, może to doprowadzić do uszkodzeń błony śluzowej jelita cienkiego i zespołu złech wchłaniania substancji pokarmowych. W takich wypadkach najlepszym rozwiązaniem będzie wyeliminowanie ze swojego jadłospisu wszystkich produktów zawierających gluten.

Gluten a odchudzanie

Wiele gwiazd przyznaje, że odstawiły gluten i dzięki temu czują się lepiej, mają więcej energii, a ich waga spada. Moda na produkty bezglutenowe sprawiła też, że wybiera je coraz więcej osób, nawet jeśli nie zmagają się z celiakią. Wierzą one, że wystarczy przestać spożywać pszenicę, aby schudnąć. Jest w tym trochę prawdy - w końcu to z mąki pszennej robi się biały chleb i bułki, ciasta, ciastka czy makarony. Większość diet odchudzających radzi wyeliminować te produkty, jeśli chce się pozbyć zbędnych kilogramów. Ale sama rezygnacja z glutenu nie sprawi, że schudniesz.

Pszenica nie jest wszystkiemu winna

Odstawienie produktów pszennych pomoże Ci schudnąć, ale tylko pod warunkiem, że wprowadzisz też inne zasady zdrowego odżywiania. Samo wyeliminowanie glutenu nic nie da, jeśli będziesz zajadać się inną przetworzoną żywnością o dużej zawartości cukru i tłuszczu. Mało tego, naukowcy zauważyli nawet, że kromka chleba bezglutenowego, którego skład przebadali, miała 2,2 g tłuszczu i 80 kalorii, podczas gdy taka sama kromka chleba zawierającego gluten miała 1 g tłuszczu i 58 kalorii. A więc nie wszystko z napisem "gluten free" jest dla Ciebie najlepsze.

Pamiętaj więc, że najważniejsza jest zbilansowana dieta: dostarczenie organizmowi wszystkich składników odżywczych, których potrzebuje, a także dbanie o ich jakość. Staraj się wybierać świeże, sezonowe warzywa, przygotowywać posiłki samodzielnie, zamiast kupować gotowe dania, a także pić dużo wody mineralnej. I pamiętaj, że ważny jest umiar. Nawet świeże owoce spożywane w nadmiarze powodują tycie.

News Tags