Czym jest stres?

19-03-2014

W życiu każdego człowieka jest wiele sytuacji określanych jako „stresowe”. Odpowiedzmy sobie zatem na pytanie: czym tak właściwie jest stres?

Stres, czyli...

Stresem nazywamy każdy czynnik, który działając na organizm ludzki nie jest dla niego obojętny. Można również powiedzieć, że stres to reakcja naszego organizmu mająca służyć przystosowaniu się do nowej sytuacji.

Wyróżnia się dwa rodzaje stresu:

  • stres biologiczny (głód, zimno, ból, choroba),
  • psychologiczny (związany z pełnieniem ról społecznych)

Stres psychologiczny powstaje na skutek oddziaływania czynników związanych:

  • z pełnieniem przez jednostkę (osobę) szeregu ról społecznych (bycia rodzicem, małżonkiem, pracownikiem, społecznikiem itd.),
  • niemożnością zaspokojenia własnych potrzeb (finansowych, edukacyjnych, zawodowych)
  • postawienia jednostki w sytuacji nowej, trudnej, konfliktowej zwłaszcza jeśli towarzyszy temu: niepewność, zmęczenie, przymus dokonania wybory oraz świadomość ryzyka czy klęski.

Stres możemy również podzielić ze względu na czas jego oddziaływania na organizm człowieka. Wyróżniamy dwa rodzaje stresu – eustres, czyli stres krótkotrwały oraz distres – utrzymujący się długo. Pierwszy z nich ma pozytywny wpływ na radzenie sobie z trudnymi sytuacjami, drugi z kolei może prowadzić do poważnych zaburzeń organizmu i chorób.

Jak nasz organizm reaguje na stres?

Za charakterystyczne objawy narażenia organizmu  na stres odpowiedzialne są hormony, takie jak kortyzol, noradrenalina czy dopamina. Powodują one w przypadku eustresu m.in.:

  •           Wzrost poziomu glukozy we krwi, która jest źródłem energii do działania
  •           Przyspieszenie pracy serca
  •           Wzrost ciśnienia tętniczego krwi
  •           Zwiększenie skuteczności działania, aktywności, czasami wyzwolenie agresji
  •           Uczucie strachu, lęku czy wrogości
  •           Zwiększenie tolerancji na braku snu
  •           Zmniejszenie uczucia bólu czy zimna

W przypadku distresu  może dojść natomiast do pojawienia się:

- trudności z koncentracją i osłabienia pamięci,

-niekontrolowanego spożywania nadmiaru pożywienia,

-wystąpienia lęku, obniżenia nastroju, bezsenności, uczucia ciągłego zmęczenia

- wzrostu ryzyka rozwoju choroby wrzodowej żołądka i/lub dwunastnicy, choroby refluksowej przełyku

Uporać się ze stresem...

 Warto poznać kilka sposobów na radzenie sobie ze stresem. Najskuteczniejszym sposobem jest.. pozbycie się czynnika go wywołującego. Nie zawsze jest to jednak możliwe. Dobrymi metodami są:

  •           Relaks przy ulubionej muzyce,
  •           Ciepła kąpiel,
  •           Ćwiczenia fizyczne (spokojne, bez nadmiernego przeciążania organizmu),
  •           Spotkanie ze znajomymi,
  •           Rozmowa z osobą bliską również przez telefon
  •           Spacer

Pozwolą one na oderwanie się myślami od trapiącego nas problemu i uzyskanie nowego spojrzenia na zaistniałą sytuację.

 Każdy człowiek ma szansę wygrać ze stresem...

 Każdy człowiek zaopatrzony jest bowiem w mechanizmy obronne nastawione na zmniejszenie obciążenia psychicznego oraz usunięcie czynników stresogennych.

Warto zaznaczyć, że prawidłowe uruchomienie mechanizmów obronnych, które doprowadzi do usunięcia przeszkód jest możliwe, jeśli osoba poddana stresowi:

- ma możliwość prowadzenia higienicznego trybu życia (odpoczynek, odpowiednia ilość snu, realizacja własnych pasji)

-zapewni sobie odpowiedni dowóz składników odżywczych (niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania układu nerwowego np. witamina B1, kwas foliowy, magnez)

- uzyska wsparcie od otoczenia i nawiąże satysfakcjonujące kontakty z innymi ludźmi

Praca nad sobą...

Pamiętajmy, że nie wszystkie sytuacje życiowe są nieodwracalne i  okrutne. Bardzo często, tylko my je tak widzimy, bo mają one w sobie duży ładunek emocjonalny.

Emocje możemy oswoić, jeśli:

- przestaniemy myśleć  w kategoriach czarno-białych

- przestaniemy żałować naszych decyzji i pozbędziemy się wyrzutów sumienia z powodu tzw. złych decyzji

- zaczniemy myśleć, że w życiu zawsze można coś zmienić na lepsze i zacząć działać od nowa

- zamkniemy sprawy które nas męczą i budzą nasze emocje – wtedy zrobimy miejsce na nowe aktywności  (nową przyjaźń, nową miłość, nową pracę)

- zaczniemy  postrzegać siebie jako osobę atrakcyjną fizycznie i ciekawą pod względem osobowości

 

Sensilab poleca:

Silne Nerwy w ofercie 3 plus 1 gratis

Dla prawidłowego funkcjonowania układu nerwowego

Zamów teraz >>