Czy warto jeść fasole?

Czy warto jeść fasole?

17-05-2017

Na świecie uprawia się prawie 400 gatunków fasoli. W Polsce najpopularniejszy jest Jaś (fasola biała), jednak na sklepowych półkach bez trudu znajdziesz też inne bardziej wyszukane odmiany. W czasach, kiedy dostęp do świeżych warzyw i owoców był ograniczony a poza sezonem nie można było liczyć nawet na odrobinę zieleniny, fasola traktowana była jako jeden z podstawowych składników diety. Rośliny strączkowe charakteryzują się wysoką zawartością białka, dzięki czemu mogą zastąpić mięso oraz inne produkty odzwierzęce. Ponadto fasola zawiera sporą ilość witamin i minerałów. Dawniej, kiedy dostęp i przechowywanie świeżej żywności stanowiło nie lada wyzwanie, fasola była jednym z najbardziej wartościowych produktów dostępnych przez cały rok. Czy dzisiaj, kiedy zarówno latem, jak i zimą możemy kupić warzywa i owoce z całego świata, fasola nadal stanowi atrakcyjny dodatek do potraw i warto wprowadzić ją do swojego jadłospisu? 


 Fasola zamiast mięsa 

 

Fasola to przede wszystkich doskonała alternatywa potraw mięsnych. Dzięki wysokiej zawartości białka i aminokwasów, stanowi niezbędny element diety wegetarian i wegan. Zajmuje trzecie miejsce wśród roślin jeżeli chodzi o zawartość protein. Wyprzedzają ją jedynie soja i groch. Jednak w przeciwieństwie do grochu nie zawiera sodu, a w porównaniu do soi jest rzadziej modyfikowana. Warto dodać, że fasola to także źródło lekkostrawnej skrobi. Nie zawiera glutenu, dlatego może być spożywana przez osoby chore na celiakię i cierpiące na różnego rodzaju nietolerancje pokarmowe. Jest bogata w minerały i witaminy z grupy B, w szczególności B1. Witamina ta działa przeciwdepresyjnie, poprawia pamięć i zdolność logicznego myślenia.

 

Jak gotować fasolę? 

 

Aby uniknąć kłopotów żołądkowych związanych z ciężkostrawnymi łupinami fasoli, warto przed ugotowaniem fasolę namoczyć.  Dodatkowo, najlepiej kilkukrotnie zmieniać wodę, której do tego celu używamy. Poniżej przedstawiamy kompleksową instrukcję 

Wypłucz fasolę. Wsyp ją do gorącej wody i gotuj pod przykryciem przez trzy minuty. Odstaw na dwie godziny. Odlej wodę, nalej świeżo przegotowanej o temperaturze pokojowej tyle, by ziarna były przykryte. Po następnych dwóch godzinach ponownie odlej wodę i nalej nowej (również przegotowanej i przestudzonej). Mocz w niej fasolę przez całą noc. Nazajutrz wypłucz dokładnie dwa, trzy razy, zalej kolejną porcją przegotowanej zimnej wody i gotuj przez półtorej godziny bez przykrycia.

Moczenie zmiękcza fasolę i przyspiesza gotowanie, zmiana wody wiąże się jednak z utratą sporej ilości składników mineralnych i witaminy B. Jeżeli chcesz zachować wszystkie wartości, gotuj fasolę w tej samej wodzie, w której była moczona (najlepiej przez 12 godzin).

Gotuj ją bez przykrycia (by ulotniły się szkodliwe związki) i sól dopiero po ugotowaniu inaczej fasola nie zmięknie. Używaj wyłącznie miękkiej, przegotowanej wody. Pektyny w fasoli łączą się bowiem z wapniem, w który obfituje twarda woda, a powstały tzw. pektynian wapnia jeszcze bardziej utrudnia trawienie.

 

  

Jaką odmianę fasoli wybrać? 

 

Czynnikami rozróżniającymi gatunki fasoli są kolor ziaren i ich rozmiar. 

Najpopularniejsze rodzaje fasoli to: fasola biała, czerwona, adzuki i pinto. Każda z tych odmian ma inny wygląd i właściwości odżywcze, jednak ich cechą wspólną jest to, że są zdrowe. 

 

Czerwona fasola 

Czerwona fasola to przede wszystkim źródło witaminy B1, która przeciwdziała stanom depresyjnym. Zawiera także dużo cynku, który chroni przed impotencją i zmniejsza prawdopodobieństwo zachorowania na nowotwór prostaty. Prócz tego, czerwona fasola jest bogatym źródłem błonnika pokarmowego, który reguluje prace jelit, a także zapobiega cukrzycy. 

 

Biała fasola 

W Polsce najpopularniejszym rodzajem fasoli jest fasola biała nazywana także „Jasiem”. Gatunek ten doskonale wpływa na układ nerwowy i odpornościowy. Według medycyny ludowej, napar z kiełków białej fasoli wzmacnia układ odpornościowy i detoksykuje organizm. Napój ten jest szczególnie polecany w okresie przesilenia wiosennego. Biała fasola działa również moczopędnie. 

 

Fasola adzuki 

Fasola adzuki nazywana jest także „czerwoną soją”. Określenie to zawdzięcza lekko orzechowemu   i delikatnie słodkiemu smakowi, a także swojemu wyglądowi. Fasola adzuki uważana jest za środek leczniczy na dolegliwości nerkowe. Wpiera także pracę układu moczowego i nadnerczy, działa moczopędnie i detoksykacyjnie, zmniejsza opuchliznę i odtruwa organizm. Adzuki zawiera duże ilości kwasu foliowego, dlatego jest polecana matkom karmiącym. Jej spożycie w trakcie laktacji wzmaga produkcję pokarmu. 

 

Fasola pinto 

Wykazuje podobne właściwości co fasola czerwona, jednak jej wygląd jest nadzwyczaj estetyczny. Czerwona łupinka pokryta białymi kropeczkami sprawia, że pinto jest chętnie wykorzystywana do różnego rodzaju sałatek i potraw, które prócz walorów smakowych mają także posiadać walory wizualne. Jest bardzo sycąca - zawiera aż 21g białka na 100g suchej masy. Doskonale sprawdzi się, jako dodatek do dań kuchni meksykańskiej, wołowiny i wieprzowiny.