Czy węglowodany faktycznie są takie straszne, jak je malują?

28-09-2017

Od pewnego czasu diety wykluczające lub znacznie ograniczające węglowodany święcą triumfy popularności. Pod wpływem tej mody wiele osób, chcąc się odchudzić, rezygnuje z jedzenia makaronów, pieczywa, kasz, a czasem także owoców. Czy faktycznie jest to jedyny słuszny sposób pozwalający zrzucić kilka nadprogramowych kilogramów, czy może jednak tylko kolejna dietetyczna moda? Sprawdź, czy węglowodany faktycznie są tak straszne, jak je malują. 

Węglowodany są paliwem dla naszego mózgu 

Według obowiązujących norm dotyczących zdrowego żywienia, węglowodany powinny stanowić od 50 do 55% całkowitego dziennego zapotrzebowania na kalorie. Jest to niezbędny element zbilansowanej diety. Nie zawsze zdajemy sobie sprawę, że to właśnie one zmieniają się w glukozę, która jest jedynym źródłem energii dla naszego mózgu! Dlatego też całkowite wyeliminowanie ich z diety jest nie tylko niepotrzebne, ale także szkodliwe! Długotrwałe wykluczenie wykluczenie węglowodanów z diety może skutkować obniżonym poziomem koncentracji i uwagi, zawrotami głowy, a nawet omdleniami. 

 

Nagły apetyt na słodycze 

 W ciągu dnia starasz się zdrowo odżywiać, dlatego ograniczasz spożycie pieczywa, makaronów i kasz, nie wspominając już owocach. Niestety, wieczorem po kolacji odczuwasz bardzo silny głód i apetyt na słodycze. To może być objaw niedoboru węglowodanów. Aby zapobiec nocnemu podjadaniu, musisz w ciągu dnia dostarczać swojemu organizmowi odpowiednie ilości wszystkich makroskładników. W diecie nie powinno zabraknąć produktów będących źródłem węglowodanów - zarówno tych złożonych, jak i prostych. 

 

Węglowodany są źródłem energii dla naszego ciała 

Pracujesz, studiujesz, wypełniasz obowiązki rodzinne, chodzisz na siłownię, biegasz, pływasz, skaczesz, chodzisz… Wszystkie te czynności wymagają od naszego organizmu wydatku energetycznego. A czym jest ta energia? Niczym innym niż kaloriami pozyskiwanymi głównie z cukrów czyli glukozy. Glukoza jest przetwarzana w glikogen, który magazynujemy w naszych mięśniach. Podczas wysiłku zostaje on stopniowo uwalniany. Kiedy zaczyna go brakować, organizm zaczyna wykorzystywać białko - główny budulec naszych mięśni. 

 

Jakie węglowodany wybierać? 

Węglowodany możemy dostarczyć naszemu organizmowi z różnych źródeł - zarówno zdrowych, jak i tych mniej zdrowych. Jeżeli chcesz utrzymać swoje ciało w dobrej kondycji, wybieraj węglowany złożone , których źródłem są pełnoziarniste produkty zbożowe - brązowy ryż, pełnoziarnisty makaron, razowe pieczywo, kasze i płatki. Wystrzegaj się za to węglowodanów prostych zawartych w białej mące, pieczywie, makaronie i cukrze.