Czy polska kuchnia jest niezdrowa?

Czy polska kuchnia jest niezdrowa?

15-12-2017

W ostatnim czasie nasza tradycyjna kuchnia narodowa przeżywa prawdziwy renesans. Coraz więcej restauracji rezygnuje z kuchni włoskiej lub orientalnej i zaczyna specjalizować się w typowo polskich daniach. Czy oznacza to zatem, że coraz chętniej jemy tłusto i niezdrowo? Nie! Miłość do tradycyjnej kuchni nie musi oznaczać pożegnania ze zdrowym stylem życia i dietą. 

Specjalnie dla Ciebie sprawdziliśmy, co na prawdę kryją w sobie polskie potrawy. 

 

Ziemniaki 

 

Ziemniaki są nieodłącznym składnikiem polskiej kuchni. W tradycyjnych domach, to właśnie one najczęściej goszczą na talerzach obiadowych. Kiedy jesteśmy na diecie odchudzającej, bardzo często decydujemy się znacznie ograniczyć ich spożycie lub też całkowicie wykluczamy je z naszego jadłospisu. Okazuje się, że jest to zupełnie niepotrzebne! Ziemniaki same w sobie sobie są niskokaloryczne - 100 g  surowych kartofli zawiera jedynie 77 kcal. Dla porównania 100 g nieugotowanego ryżu brązowego to aż 322 g. Ziemniaki są ponadto skarbnicą witamin i minerałów. Zawierają duże ilości witaminy C i potasu. 

 

Pieczone mięsa 

 

Polska kuchnia kojarzy się przede wszystkim z dobrymi wędlinami. Na całym świecie cenione są nasze kiełbasy, szynki, schaby i pieczenie. Pamiętaj, że nietłusta wędlina lub pieczone mięso (np. z indyka) są znacznie zdrowsze niż smażone na głębokim tłuszczu panierowane piersi z kurczaka. 

 

Kwaśny smak 

 

Kwaśny smak zdecydowanie wiedzie prym w polskiej kuchni. Jako naród uwielbiamy kiszonki - koszone ogórki, kapustę czy buraki. Chętnie sięgamy także po zsiadłe mleko i kwas chlebowy. Niewielu z nas jednak zdaje sobie sprawę, że są to produkty nie tylko smaczne, ale i zdrowe. Kiszonki są źródłem kwasu mlekowego. Substancja ta ma właściwości detoksykacyjne oraz wzmacniające układ immunologiczny. Kwas mlekowy reguluje florę bakteryjną jelit oraz wspomaga syntezę witaminy K oraz niektórych witamin z grupy B. 

 

Modyfikuj 

 

Sos na zasmażce a zupa ze śmietaną? Zrezygnuj z niepotrzebnych tłustych dodatków do potraw (skwarki, polewanie ziemniaków tłuszczem lub sosem, majonez do jajek itp.), a zaoszczędzisz znaczną ilość niepotrzebnych kalorii.