Czy odchudzanie jest tylko dla młodych?

21-01-2014 | Posted by Natalia

Utrata wagi w zdrowy sposób może pomóc naszemu organizmowi, więc na pewno nie można powiedzieć, że jest to chwilowa moda wśród młodych ludzi. To prawda jednak, że dojrzałe ciało pozbywa się kilogramów trochę inaczej.

Wielokrotnie mówi się, że zbyt wielu kilogramom na wadze jest winny powolny metabolizm. Po 40. roku życia może rzeczywiście to być prawda. Metabolizm wtedy zwalnia o 2 do 3% na każde 10 lat. To zależy od wielu przyczyn:

  • czynników dziedzicznych
  • zmian hormonalnych
  • stopniowej redukcji masy mięśniowej

Ciało zatem zużyje mniej kalorii i kilogramy zaczną się gromadzić szybciej niż w młodszych latach, a nadmiaru tłuszczu trudniej będzie się pozbyć.

Jednak wprowadzając pewne zmiany, można przyspieszyć swój metabolizm i utratę zbędnych kilogramów. Pożądaną wagę utrzymasz dzięki zdrowemu i aktywnemu trybowi życia.

Wybierz zdrowszą żywność

Zacznij od małych i prostych zmian w swojej diecie: wybieraj zdrowszą żywność:

- Zamiast pełnotłustych produktów mlecznych wybierz te chudsze. Bądź ostrożny, ponieważ produkty z 0,01% tłuszczu nie są najlepsze. Tam, gdzie jest niska jego zawartość, znajduje się dodatkowa porcja cukru.

- Chude białko, np. kurczak lub ryba, jest trawione przez dłuższy czas, a organizm zużyje do tego więcej energii. Ponadto białka przyczyniają się do zachowania masy mięśniowej.

- Napoje gazowane, soki (nawet owocowe) i aromatyzowane wody zawierają duże ilości cukru. Dlatego lepiej jest ugasić pragnienie wodą lub gorzką herbatą.

- Do każdego posiłku należy spożywać świeże owoce i warzywa.

Jedz kilka razy dziennie

Żywność można podzielić na kilka mniejszych posiłków dziennie, najlepiej pięć. Śniadanie obudzi metabolizm, co z kolei pozostawi cię aktywnym przez cały dzień. Następnie przed południem zjedz przekąskę, potem lunch, podwieczorek i kolację. W ten sposób możesz upewnić się, że twój metabolizm będzie stale aktywny. Dzięki regularnym posiłkom zapobiegniesz napadom głodu.

Wprowadź ćwiczenia aerobowe

Z biegiem lat zmniejsza się masa mięśniowa, co jest również jedną z głównych przyczyn spowolnionego metabolizmu. Przecież to mięśnie są największym „konsumentem” kalorii.

Regularna aktywność fizyczna w celu utrzymania masy mięśniowej jest bardzo ważna. Ćwiczenia aerobowe są to wszelkie formy aktywności, w których mięśnie posiadają odpowiednią ilość tlenu do pracy. Ważne jest również, żeby obciążenie było wystarczająco długie, co najmniej 25 minut. Najczęstsze metody treningu aerobowego to:

  • szybki marsz
  • bieg
  • jazda na rowerze
  • aerobik
  • pływanie

Ćwiczenia aerobowe:

  • poprawiają wydajność układu sercowo-naczyniowego oraz utrzymują zdrowe serce
  • zwiększają zdolności mięśni do wykorzystania tłuszczu jako źródła energii

Zadbaj o wystarczającą ilość snu

 Z biegiem lat sen staje się płytszy. Jego brak i zmęczenie spowolniają metabolizm, więc ważne jest, aby spać codziennie co najmniej 7 godzin. Medytacja, joga lub filiżanka herbaty ziołowej może pomóc Ci się zrelaksować i łatwiej zapaść w głęboki sen.

Pozbądź się problemów z tarczycą

Problemy tarczycy dotykają aż 20% osób powyżej 40. roku życia. Najczęściej jest to niedoczynność, co wpływa z kolei na zbyt małą ilość hormonów potrzebnych do metabolizmu. Dlatego czujemy się zmęczeni, często jest nam zimno, wypadają nam włosy i oczywiście przybieramy na wadze. W przypadku takich problemów należy odwiedzić lekarza i sprawdzić pracę tarczycy.

News Tags