Czy mężczyźni powinni jednak odchudzać się inaczej niż kobiety?

Czy mężczyźni powinni jednak odchudzać się inaczej niż kobiety?

05-09-2014 | Posted by Paulina

Od wielu lat panuje moda na odchudzanie, zarówno wśród kobiet jak i mężczyzn. Zazwyczaj stosują oni podobne diety różniące się jedynie kalorycznością. Czy mężczyźni powinni jednak odchudzać się tak samo jak kobiety?

Jeśli porównamy potrzeby energetyczne kobiet i mężczyzn o podobnej masie ciała okaże się, że ciało mężczyzny zużywa większą ilość energii. Co za tym idzie, musi on dostarczać organizmowi wraz z pożywieniem większe porcje kalorii niż kobieta. Z czego wynika ta różnica? Masa mięśniowa u mężczyzn jest lepiej wykształcona, u kobiet jej miejsce zajmuje tkanka tłuszczowa. Mięśnie zużywają sporą ilość energii, stąd różnice w zapotrzebowaniu energetycznym.

U mężczyzn częściej niż u kobiet rozwija się otyłość brzuszna, która niesie z sobą szereg powikłań. Otyłość tego typu to odkładanie się tkanki tłuszczowej głównie w okolicy brzucha, co nadaje sylwetce charakterystyczny wygląd. U osoby z otyłością brzuszną, kończyny pozostają zwykle szczupłe.

Skąd mam wiedzieć, jaki typ otyłości występuje u mnie?

 Do oceny rozmieszczenia tkanki tłuszczowej służy wskaźnik WHR (waist- hip ratio), czyli wskaźnik talia - biodro. Aby go obliczyć należy podzielić obwód talii przez obwód bioder. Otyłość brzuszną stwierdzamy, gdy u mężczyzn wskaźnik ten wynosi 0,9 a u kobiet 0,8.

Dlaczego należy walczyć z  otyłością brzuszną?

Otyłość brzuszna, zwana również trzewną, centralną, androidalną, wisceralną lub typu jabłko niesie ze sobą szereg powikłań. Należą do nich: nadciśnienie tętnicze, choroby metaboliczne, cukrzyca, choroby układu krążenia (zawał serca, udar mózgu) i choroby naczyń (miażdżyca). Najlepszą metodą ich leczenia jest profilaktyka. Dlatego z otyłością brzuszną należy aktywnie walczyć, stosując dietę niskocholesterolową, bogatą w antyoksydanty i produkty o niskim indeksie glikemicznym.

Cholesterol jest produkowany przez organizm w ilości wystarczającej do pokrycia zapotrzebowania. W związku z tym u osób zagrożonych miażdżycą należy ograniczyć w diecie produkty bogate w cholesterol. Należą do nich między innymi żółtka jaj, wątroba, masło, śmietana, parówki i pasztety. Zalecane są natomiast produkty, będące bogatym źródłem antyoksydantów (przeciwutleniaczy). Substancje te zapobiegają rozwojowi miażdżycy. Przeciwutleniaczy dostarczają nam: porzeczka, zielona herbata, pomidory oraz inne warzywa i owoce obfitujące w witaminę C.

Dlaczego mężczyźni powinni spożywać produkty o niskim indeksie glikemicznym?

Dla odchudzających się mężczyzn, zwłaszcza z otyłością brzuszną zalecane są produkty o niskim indeksie glikemicznym. Pokarmy te powodują powolny wzrost i następnie stopniowy spadek poziomu glukozy we krwi. Należą do nich nasiona roślin strączkowych, lekko niedogotowane makarony, ryż preparowany termicznie (paraboiled), grube kasze, czy pieczywo razowe lub typu pumpernikiel. Unikać należy pokarmów o wysokim indeksie glikemicznym, powodujących gwałtowne wahania poziomu glukozy we krwi, czyli słodyczy,  ziemniaków, białego pieczywa, białego ryżu, soków owocowych, słodkich napojów i płatków śniadaniowych. Utrzymywanie glukozy na jednakowym poziomie i unikanie jej wahań zapobiega rozwojowi cukrzycy typu II oraz ułatwia chudnięcie.

Czy stosując dietę mogę napić się piwa?

Mężczyźni, którzy poważnie podchodzą do odchudzania, powinni zmienić nie tylko dietę, ale również styl życia. Jednym z elementów, który należy zmodyfikować jest spożywanie alkoholu. Pamiętajmy, że chłodne piwo czy niewinnie wyglądający kieliszek  wina dostarczają nam zbędnych kalorii i napędzają apetyt. Dla przykładu butelka piwa ciemnego pełnego 0,33 l ma 250 kcal a butelka piwa jasnego pełnego 0,33 l - 230 kcal, natomiast kieliszek wódki czystej (50 ml) dostarcza 110 kcal.

 

News Tags