Czy leptyna kontroluje naszą masę ciała?

17-03-2014 | Posted by Paulina

Hormony to substancje, które są wytwarzane w gruczołach (np. nadnerczach, tarczycy). Pełnią one bardzo ważną rolę w prawidłowym funkcjonowaniu naszego organizmu. Niedobór lub ich nadmiar zaburza wewnętrzną równowagę i może prowadzić do wielu chorób, w tym otyłości – choroby XXI wieku. 

Czym jest leptyna? 

Wytwarzana jest głównie przez adipocyty, czyli komórki tkanki tłuszczowej. Jest ona produktem genu OBESE, którego nazwa pochodzi od angielskiego słowa „obesity” oznaczającego otyłość.

Leptyna jest sprzymierzeńcem osób, które chcą  zredukować swoją masę ciała, gdyż:

1. zmniejsza apetyt

Po związaniu z receptorami w naszym mózgu, leptyna doprowadza do zahamowania wytwarzania neuropeptydu Y. Prowadzi to do zmniejszenia apetytu.

2. bierze udział w metabolizmie tłuszczów

Zwiększenie poziomu leptyny nasila lipolizę, czyli spalanie tłuszczu, co chroni nas przed otyłością.

Poziom leptyny i co z niego wynika

Poziom leptyny zależy od ilości tkanki tłuszczowej w organizmie - im więcej tkanki tłuszczowej, tym więcej leptyny. Im więcej leptyny, tym większe uczucie sytości.

Jeśli ilość leptyny się zmniejsza, wówczas jest to sygnałem dla organizmu, że zmniejsza się ilość zapasowej tkanki tłuszczowej i nadchodzi okres niedoborów energetycznych lub głodu. Następuje wtedy oszczędne dysponowanie tkanką tłuszczową, czyli obniżenie metabolizmu i pobudzenie łaknienia.

Stężenie leptyny zależy również od pory dnia. Najwyższe jest między północą a porankiem. Najniższe jest między 12 w południe a godzinami wieczornymi. U osób otyłych, które mają dużo tkanki tłuszczowej, poziom leptyny jest bardzo wysoki. Dochodzi jednak wówczas do zaburzenia jej działania i receptory w mózgu przestają reagować na leptynę.

Jak możemy wpłynąć na zmianę stężenia leptyny?

Poziom leptyny spada, gdy mało śpimy – dlatego starajmy się więc spać min.7 godzin dziennie.

Zbyt wysoki poziom leptyny wpływa negatywnie na nasze zdrowie. Jednak zbyt szybki spadek stężenia leptyny, który może być wynikiem bardzo restrykcyjnej diety, ma również niekorzystny wpływ na naszą masę ciała. Następuje bowiem spowolnienie metabolizmu energetycznego organizmu.  Przeciwny do zamierzonego wynik głodówki może nas całkowicie zdemobilizować i zniechęcić do dalszej pracy nad poprawą własnej sylwetki.

Odpowiedni poziom leptyny możemy zachować starając się jeść regularnie małe porcje pożywienia, kilka razy dziennie o ustalonych porach dnia. Taka zmiana odżywiania może przyspieszyć metabolizm i wspomóc nas w walce z otyłością.

Starajmy się zatem więcej spać i regularnie odżywiać, gdyż wpływa to korzystnie na poziom leptyny.

News Tags